Meerderheid organisaties breidt alleen uit naar het buitenland als zij een vestigingskantoor kunnen openen
Een derde zet de stap over de grens niet door economische situatie
Maar liefst 55 procent van de organisaties wil alleen naar het buitenland uitbreiden als zij daar een vestigingskantoor kunnen openen. Dit blijkt uit onderzoek van financieel dienstverlener Mollie onder ruim 400 beslissers en verantwoordelijken op het gebied van financiën, marketing, sales of algemeen management. Hoewel de stap over de grens populair is, is deze niet voor alle bedrijven weggelegd. Bijna een kwart van de organisaties (24%) geeft aan het niet te kunnen veroorloven om (verder) over de grens uit te breiden.
Werven in het buitenland
De huidige economische situatie maakt de stap naar het buitenland ook niet gemakkelijker. Een derde van de beslissers en verantwoordelijken (30%) stelt namelijk dat dit hen ervan weerhoudt om over de grens uit te breiden. Naast de economische situatie lopen organisaties ook tegen andere zaken aan als zij de ambitie hebben om over de grens te ondernemen. Zo zegt 27 procent dat zij bij uitbreiding niet goed weten hoe zij personeel moeten werven in het buitenland.
Gluren bij de buren
Dat veel processen anders werken in het buitenland blijkt ook uit het feit dat een kwart van de organisaties (25%) überhaupt niet goed weet waar te beginnen als zij willen uitbreiden naar het buitenland. Als organisaties dan wel de stap over de grens durven te nemen, dan staat voor twintig procent Duitsland bovenaan de wensenlijst. De top vijf wordt aangevuld met België (16%), de Verenigde Staten (10%), China (5%) en het Verenigd Koninkrijk (4%).
Raymond Lansheuvel, Head of Business Development Nederland bij Mollie: “Uitbreiden naar het buitenland kan een spannende stap zijn, zeker tijdens een onzekere economische tijd. Toch is het belangrijk om juist in dit soort tijden te innoveren en kijken waar het groeipotentieel zit. Eén van onze buurlanden kan dan een veilige keuze zijn, omdat je daarbij vaak goed vanuit Nederland kan opereren. Maar zelfs dan is een goede voorbereiding enorm belangrijk. In het desbetreffende land kent niemand jouw merk, dus je zal veel moeten investeren in brand awareness. Daarvoor is het essentieel dat je weet wat de consumenten daar willen. Dit kan namelijk enorm verschillen per land, zo zijn in Duitsland bijvoorbeeld reviews veel belangrijker voor de consument dan in Nederland. Een lokale aanpak is dus cruciaal. Werk daarbij samen met lokale partners die weten hoe de markt en de cultuur in elkaar steken. Dat betekent niet dat je direct een kantoor over de grens hoeft te openen, want met het hybride werken kan je vanuit elke plek werken aan je uitbreiding.”