MVO is de standaard voor ondernemen

MVO is de standaard voor ondernemen

MVO
Redactie Baaz

Duurzaam of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt door veel grote bedrijven in acht genomen. Ook de Rijksoverheid stimuleert het om rekening te houden met mens, milieu en maatschappij. MVO is zowaar de standaard geworden voor ondernemen anno 2016. Maar hoe doe je dat als kleinere organisatie of als je voornamelijk online bent met je organisatie?

MVO is zowaar de standaard geworden voor ondernemen anno 2016. Maar hoe doe je dat als kleinere organisatie of als je voornamelijk online bent met je organisatie?

Aan duurzaamheid en MVO wordt vaak alleen gedacht bij het op een eerlijke manier inkopen in bijvoorbeeld derdewereldlanden, of bij energie besparen in het productieproces. Echter gaat dit niet voor elke organisatie op. Voor een kleinere organisatie die wel graag ‘iets terug wil doen’ voor de maatschappij is het vaak erg lastig om MVO door te voeren in de bedrijfsvoering. Gebrek aan kennis, geld of mankracht zijn de voornaamste redenen. Maar MVO kan ook gekoppeld worden aan innovatie en groei en daardoor nieuwe marktkansen aanboren. Softwareproducent en -leverancier Fanbooster weet hier invulling aan te geven op een bijzondere manier.

Social mediasoftware

Het product Fanbooster, de meest geavanceerde social mediasoftware, is ongeveer vijf jaar geleden voor het eerst op de markt gekomen in Noorwegen. Al snel groeide internationaal de vraag naar hulp bij de inzet van social media en werd onder andere OBM het aanspreekpunt van Fanbooster in de Benelux. De kernwaarden van Fanbooster worden omschreven als ‘gepassioneerd zijn in wat we doen’ en ‘helpen om de wereld een betere plaats te maken’. Om dat te kunnen bewerkstelligen is de software zo ontworpen om de werkzaamheden van een marketeer eenvoudiger te maken.

Daarnaast zit ‘social’ in het DNA van elke medewerker. En met deze kernwaarden is er een project gezocht dat de hulp van Fanbooster hard kon gebruiken, de Noorse straatkrant '=Oslo' (beter bekend als 'Erlik Oslo'). Dit project is gekozen omdat het een middel is om criminaliteit, prostitutie en drugsmisbruik te verkleinen in Noorwegen. Daarnaast vond Alexander Grimstad, VP Marketing bij Fanbooster, het een uitdaging om een merk zonder enige vorm van commercialiteit een gezicht te geven op social media. Alexander zit inmiddels al vier jaar lang een uur per week bij =Oslo om hen te adviseren met een Facebookmarketingstrategie. Daarbij helpt hij hen met de uitrol van deze strategie, het creëren van de content en het verbeteren van hun website.

Zonder tegenprestatie

Destijds, toen deze samenwerking ontstond, was Fanbooster nog een startup en kon men het niet veroorloven om zonder tegenprestatie dit werk te kunnen verrichten. In ruil voor zijn wekelijkse advies mocht Alexander dan ook de behaalde resultaten van marketingcampagnes gebruiken om Fanbooster verder te vermarkten. De resultaten deelde hij veelvuldig met andere marketeers op congressen, seminars of andere bijeenkomsten. 1. Omdat hij graag zijn kennis deelt met anderen, 2. Om zo awareness te creëren voor de software Fanbooster.

Het resultaat is dat er veel nieuwe Fanbooster-gebruikers te danken zijn aan deze samenwerking. Tevens heeft Fanbooster verschillende social mediaprijzen in de wacht gesleept, zoals Social Media Agency of the year 2015 Norway, door aan het werk te gaan met een MVO-gedachte. =Oslo is onlangs nog uitgeroepen tot straatkrant met s’werelds Best Online Presence. Een award waar ook Fanbooster een klein beetje trots op mag zijn. Dit project is een voorbeeld voor alle resellers van Fanbooster geweest. OBM organiseert dan ook met enige regelmaat (gratis) kennissessies met Nederlandse case studies om ondernemers en marketeers verder te helpen met hun social media. Vaak zelfs met gerenommeerde sprekers van grote en kleine MKB’ers, Facebook of Fanbooster zelf.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie