Nederlandse advertentie-euro's blijven naar Facebook stromen
Facebook grote strateeg
Hoewel er in de media volop aandacht is voor de terugloop in het aantal Facebook-accounts onder particulieren, is er volgens Raaymakers achter de schermen een belangrijke ontwikkeling gaande. ‘Of Facebook op zijn retour is? Welnee! Facebook blijft de komende jaren dé grote strateeg als het gaat om sociale media en consumentenbereik.’ Facebook mag het dan lastiger hebben dan voorheen, maar het bedrijf heeft weinig te vrezen. ‘Het gebruik van Facebook loopt terug, met name onder de gebruikersgroep onder de 40 jaar. Dat neemt echter niet weg dat Facebook, met meer dan 10 miljoen gebruikers, nog steeds verreweg het grootste adverteerdersvriendelijke sociale platform is. Facebook is nog steeds de allergrootste vijver om in te vissen, wil je je doelgroep bereiken.’
Strategische overnames
Bovendien heeft Facebook de afgelopen jaren een aantal strategische overnames gedaan met het inlijven van WhatsApp en Instagram. Van de vier grootste sociale platformen van dit moment zijn er drie in eigendom van het Facebookconcern (alleen YouTube valt er niet onder). Facebook blijft daarom absoluut marktleider. Hoe zit het dan met de jongeren die Facebook verlaten? Moet Facebook zich zorgen maken, of kunnen adverteerders Facebook de rug toekeren, nu jongeren het medium minder gebruiken? ‘
De jongeren die Facebook verlaten, ruilen het medium in voor Instagram, waarvan Facebook eveneens eigenaar is. Jongeren blijven binnen de Facebookvijver, alleen bewegen ze nu naar een ander hoekje van diezelfde vijver. Facebook is een zeer strategisch marketingbedrijf en zo ook de grootste en machtigste ter wereld geworden. Maar, hoge bomen vangen veel wind, dat zie je altijd. Toch gaat Facebook onverstoorbaar door met het versterken van hun positie en ik vind dat ze van die macht en positie niet doelbewust misbruik maken. Zolang je met beleid omgaat met Facebook, denk ik dat er voor iedereen kansen liggen, zowel privé als zakelijk.’
Nieuwe technologie
Voor adverteerders wordt Facebook alleen maar méér relevant, stelt Raaymakers, auteur van de bestseller Vind Ik Leuk! ‘Het is momenteel al mogelijk om advertenties op Facebook eenvoudig ook op Instagram, Whatsapp én Instagram te tonen en de vertrekkende jongeren te blijven bereiken. Daarbij heeft het concern bekendgemaakt dat het technologie gaat lanceren waarmee een aantal functies van Facebook, Instagram en WhatsApp worden geïntegreerd. Zo wordt adverteren op Facebook in de toekomst nóg relevanter.’ Maar waarom verlaten jongeren Facebook zo massaal? ‘Mede omdat zij nou eenmaal gewend zijn van platform naar platform te ‘hoppen’. Als er over een paar jaar iets nieuws aan de horizon is, zijn ze ook van Instagram weg. En dan komt er een social mediaonderzoek over Instagramverlaat. Zo gaan die dingen. Zeven jaar geleden vonden ze Facebook helemaal ‘de bom’ en nu vinden ze dat saai, want ouders zitten er ook op.’
Adverteerders
Facebook is een must voor adverteerders en wordt alleen maar belangrijker, voorziet Raaymakers. ‘Met Facebook is het zowel voor grote merken als individuele ZZP'ers of MKB’ers mogelijk om zeer gericht een doelgroep te targetten. Dat kan met een klein budget van enkele tientjes, maar ook met een miljoenenbudget. Voor dat budget bereik je een doelgroep op Facebook, maar ook op Instagram. In de toekomst wordt dat verder geïntegreerd met WhatsApp en andere messenger-functies. Er zijn maar weinig andere partijen die zo’n groot deel van de advertentiemarkt bestrijken, met zoveel potentie richting de toekomst.’ Hoe zorg je er als adverteerder voor dat je op sociale media relevant bent voor de consument? ‘Absoluut door te adverteren. Er is geen enkel platform ter wereld waar je zo gericht kunt targetten als op Facebook. En dat wordt de komende tijd alleen maar beter en gemakkelijker. Facebook verbetert zijn advertentietool dagelijks. En ook zeker door een relevante community op te bouwen. Mensen die in jou geloven, je volgen, je leuk vinden, en die uiteindelijk je klant worden. Dat is een hele fijne, lucratieve en stabiele manier van klantenwerven.’
Mensenmedium
‘Het onderzoek laat zien dat Facebook boven alles een sociaal medium is. Mensen willen contact met mensen, op een manier die ze leuk vinden. Juist dat sociale aspect van het medium blijft het allerbelangrijkste. Nu en in de komende jaren. Voor adverteerders ligt hier de grootste uitdaging. Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om te irriteren of te spammen. Ze moéten op sociale media relevant zijn voor de consument, anders klikt deze direct weg. Ondanks alle veranderingen blijft de komende jaren op Facebook (en haar zusjes WhatsApp en Instagram) die ene reactie van de consument het belangrijkste. De reactie die elke adverteerder of consument met een berichtje wil uitlokken, de: ‘vind ik leuk’. Daarin is nog steeds niets veranderd.’
Nepnieuws
Moet Facebook zich zorgen maken over nepnieuws? Voor een deel, zegt Raaymakers. ‘Het onderzoek van Newcom Research laat zien dat nepnieuws voor consumenten wel een issue is, maar het is voor geen enkele leeftijdsgroep de belangrijkste reden om af te haken. Wat zijn dan wel redenen om te stoppen met Facebook?
- Een ander sociaal platform is leuker (Instagram, het meest genoemd door jongeren tot 25 jaar).
- Facebook levert te weinig op of kost teveel tijd (de groep van 25 tot 34 jaar).
- Ik voel me er niet thuis, of er zitten te veel mensen op waar ik niets mee heb (de groep boven 35 jaar).
Verwachtingen Facebook
Raaymakers heeft hoge verwachtingen van Facebook voor de aankomende jaren. ‘Op dit moment zijn er berichten dat Facebook de berichtentools Messenger en WhatsApp wilt integreren in één app met Facebook. Dat zorgt er natuurlijk voor dat zij hun gebruikers toch binnen bereik houden. Slim en strategisch. Ik denk dat er een stabilisering zal plaatsvinden en dat Facebook aan innovatie en gebruikersvriendelijkheid nog veel meer voor ons in petto heeft de komende jaren. Facebook is niet alleen machtig, maar ook innovatief, visionair en gebruikerstoekomstgericht.’