Nederlandse bedrijfsleven positief over verduurzamen met elektrificatie en digitalisatie
Nederlandse bedrijven zijn positief over de inzet van elektrificatie en digitalisatie om te verduurzamen. Dit blijkt uit onderzoek van IPSOS in opdracht van Schneider Electric
Nederlandse bedrijven zijn positief over de inzet van elektrificatie en digitalisatie om te verduurzamen. Dit blijkt uit onderzoek van IPSOS in opdracht van Schneider Electric, leider in de digitale transformatie van energiebeheer en automatisering. Ondanks complexe uitdagingen zoals netcongestie en investeringskosten, noemt 77% van de Nederlandse bedrijven elektrificatie en 78% digitalisering als bewezen en effectieve manieren om het energieverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen.
Dit nieuwe onderzoek laat zien waar 250 Nederlandse bedrijven zich bevinden in hun duurzaamheidstraject. Onderdeel van het onderzoek is de mate waarin het bedrijfsleven inzet op elektrificatie en digitalisatie, omdat deze middelen bedrijven kunnen helpen energie-efficiënter te opereren.
Elektrificatie wagenpark en energie-efficiënte apparatuur populairste initiatieven
3 op de 4 Nederlandse bedrijven vindt het vervangen van fossiele brandstoffen voor elektrische technologieën belangrijk. De populairste elektrificatie-initiatieven die zij inzetten zijn de overgang naar energie-efficiënte apparatuur (76%), de elektrificatie van het wagenpark (71%) en het stimuleren van alternatieve vervoersmiddelen (48%). Daarnaast wordt de overgang naar een hernieuwbare energie-infrastructuur (64%) genoemd als belangrijk initiatief bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers.
Maar liefst 77% van de Nederlandse bedrijven geeft aan dat elektrificatie hen heeft geholpen met decarboniseren. Bedrijven geven wel aan uitdagingen te ervaren op het gebied van elektrificatie. Dit gaat enerzijds om hoge investeringskosten (40%), maar ook om praktische zaken. Zo geeft 61% van de grote bedrijven aan dat het volle stroomnet een probleem is.
Digitalisatie in het verduurzamingsproces
78% van alle bedrijven geeft zelfs aan dat digitalisatie-initiatieven hen hebben geholpen bij het decarboniseren. De top drie digitalisatie-initiatieven van de onderzochte bedrijven zijn het digitaliseren van documentatie en administratie (91%), het verplaatsen van dataopslag en software-applicaties naar de cloud (74%) en het gebruik van sensors en automatiseringssystemen om energiegebruik te optimaliseren (68%).
Naast investeringskosten (29%), lopen bedrijven in hun digitalisatieproces aan tegen verschillende uitdagingen, zoals een gebouw dat ongeschikt is voor de implementatie van duurzame digitalisatie-initiatieven (29%) en zorgen op het gebied van cyber security (29%).
"In Nederland gaan de gesprekken te vaak over problemen met de levering van energie, terwijl het te weinig gaat over wat we kunnen doen om de vraag naar energie te verminderen,” aldus Alexandre Golisano, Country President van Schneider Electric Nederland. “Gelukkig zijn veel Nederlandse bedrijven net als ik al optimistisch over de mogelijkheid om in te zetten op digitalisatie en elektrificatie om energie-efficiënter te opereren en te decarboniseren.”
Grote tot middelgrote bedrijven gebruiken hun energiedata actiever dan kleine bedrijven
Slechts 49% van de Nederlandse bedrijven heeft momenteel duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. Daarnaast wijst het onderzoek uit dat 60% van de onderzochte bedrijven data verzamelt en gebruikt om kansen tot energiebesparing in kaart te brengen. Van deze bedrijven gebruikt 81% de geanalyseerde data om energiereductie-doelstellingen vast te stellen, 75% om energieverspilling in kaart te brengen en 56% om carbon-emissies te monitoren.
Kleine bedrijven (tot 50 medewerkers) lopen achter als het gaat om het meten van data op het gebied van energieconsumptie, waterverbruik, afvalproductie en carbon-emissies ten opzichte van grotere bedrijven. Van alle bedrijven geeft 3 van de 4 (76%) aan het energieverbruik te meten en deze data actief te gebruiken. Opvallend is het meten en actief gebruiken van data gericht op waterverbruik slechts bij 1 op de 3 bedrijven gebeurt (32%).