Nederlandse startup Soolutions werft kapitaal via SeedBlink voor groeimarkt thuisladers voor elektrische auto’s
Soolutions werft kapitaal via SeedBlink
- De Nederlandse cleantech startup Soolutions haalt kapitaal op via SeedBlink, het Europese co-investeringsplatform.
- De investeringsronde omvat in totaal 2 miljoen euro, waarvan 1,1 miljoen euro al is toegezegd door lead investors.
- Soolutions is een toonaangevend Nederlands bedrijf dat laadinfrastructuur voor elektrische auto’s verzorgt, een snelgroeiende markt.
- SeedBlink biedt bedrijven en investeerders de voordelen van een groeiend pan-Europees platform, Soolutions is de vierde investeringsdeal van SeedBlink in Nederland.
Kansen voor investeerders in de groeiende markt voor elektrische voertuigen
De markt voor elektrische voertuigen groeit razendsnel, met volop kansen voor investeerders. De Nederlandse tech startup Soolutions dat laadstations aan voornamelijk consumenten levert en installeert, profiteert van deze groeimarkt. Om de activiteiten op te schalen haalt het cleantechbedrijf (aandelen)kapitaal op via SeedBlink. Robbin Hoogstraten, regiomanager van SeedBlink Benelux, toont zich enthousiast: "Via ons platform krijgen investeerders toegang tot een snelgroeiende markt, aangedreven door een ambitieus en veelbelovend bedrijf. Nederlandse ondernemers staan erom bekend dat ze goed opgeleid zijn, sterke teams aanvoeren en ambitieuze plannen uitvoeren."
Tegen 2030 zullen er naar schatting ongeveer 44 miljoen auto's op de Europese wegen rijden. Aangezien in 2021 bijna 20% van de verkochte auto’s elektrisch zal zijn, wordt de behoefte aan een robuuste laadinfrastructuur steeds groter. Om aan deze vraag te voldoen, is aanzienlijk groeikapitaal nodig om een geheel nieuwe laadinfrastructuur aan te leggen. Voor investeerders biedt dit een interessante kans: een duurzame investering in een snelgroeiende markt, met een breed scala aan zakelijke mogelijkheden.
Soolutions: Slimme thuisladers voor efficiënt opladen van elektrische voertuigen
Joury de Reuver, oprichter van Soolutions: "Publieke laadstations trekken op dit moment veel van de aandacht rond de elektrificatie van auto's, omdat in veel landen hieraan een tekort is. Maar het is juist thuis waar het opladen normaal gesproken plaatsvindt: 80 tot 90 procent van de energie komt van een thuislader. Ongeveer 30 procent van de woningen kan een thuislader hebben. Het loont daarbij om thuis een slimme oplaadvoorziening op maat te hebben. Als je dit bijvoorbeeld combineert met zonnepanelen, kan een eigenaar van een elektrische auto de kosten van deze panelen in twee tot drie jaar terugverdienen. Dat is best aantrekkelijk. Soolutions biedt consumenten een full-service oplossing via ons online platform, met alles van advies, hardware, installatie tot premium support."
Investeren in een groeiende markt
Soolutions heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een consumentenwebshop tot een volwaardig serviceplatform met meer dan 350 businesspartners zoals autodealers, leasemaatschappijen, wagenparkbeheerders, installateurs en energiebedrijven als GreenChoice. Deze partnerships hebben geleid tot een indrukwekkende omzetgroei.
De Reuver ziet thuisladen voor elektrische voertuigen als het startpunt van een veel grotere markt: de elektrificatie van woningen. In Nederland wordt gas steeds meer verdrongen door elektriciteit, zijn zonnepanelen in opkomst en vinden consumenten het steeds belangrijker om onafhankelijk te zijn van het energienet. "Wij willen graag een all-in oplossing bieden voor alle elektriciteit in woningen, dat is onze ambitie: energie als een service. Voorlopig ligt de focus echter op elektrische voertuigen (EV’s). De EV-markt groeit voortdurend, maar het ontbreekt aan betrouwbare, overzichtelijke informatie en uitvoering, waardoor consumenten thuis, op het werk en in het openbaar kunnen opladen.”
In de huidige investeringsronde haalt Soolutions tot 2 miljoen euro op om het bereik van het platform uit te breiden, nieuwe producten toe te voegen en nog betere diensten te creëren. Het bedrijf heeft een sterke positie in de Benelux en breidt ook uit in andere Europese landen.Robbin Hoogstraten, regiomanager van SeedBlink Benelux: "Soolutions biedt een platform om een urgent probleem aan te pakken: het leveren van laadcapaciteit aan het groeiend aantal bezitters van een elektrische auto. Ze zijn een volledig geïntegreerde dienstverlener en hebben met hun platform en groeiend aantal business partners een verdienmodel ontwikkeld dat ze gemakkelijk kunnen opschalen. Dit biedt onze investeerders zeer interessante mogelijkheden. De Europese ambitie van Soolutions sluit mooi aan bij de Europese expansie van SeedBlink."
SeedBlink’s missie: een gezond Europees technologie-ecosysteem
De missie van SeedBlink is om Europa's technologie-ecosysteem te laten groeien en tegelijkertijd het risicogecorrigeerde rendement voor investeerders te verhogen. "We creëren waarde - zowel voor investeerders als voor tech start-ups - door middel van een digitale portefeuille van schaalbare bedrijfsinvesteringen", zegt Hoogstraten. "SeedBlink wil een rol spelen in het creëren van een echte Europese kapitaalmarkt die tech startups in Nederland en elders in Europa ondersteunt. Tegelijkertijd biedt het platform Nederlandse en andere Europese investeerders een brede set aan investeringsmogelijkheden, waarbij ze zij aan zij met venture capitalists kunnen investeren."
Met dat doel verbetert SeedBlink zijn platform voortdurend, recentelijk nog in maart met de lancering van zijn secundaire markt, een game changer voor individuele investeerders en de startup investeringsindustrie. Liquiditeit was de meest gewilde feature voor individuele investeerders om hun portefeuilles met startups verder te kunnen diversifiëren, stelt Hoogstraten.