Netwerken via de graansilo

Netwerken via de graansilo

Redactie Baaz

Vier startende, jonge ondernemers. Achtergronden in de IT, marketing en HRM. Gevolg: twee nieuwe bedrijven in korte tijd, werkend via het internet vanuit een oude graansilo aan de Rotterdamse Maas, gericht op innovatie n arbeidsbemiddeling.

'Een broedplaats voor creatieve, startende ondernemers in Rotterdam', noemt eigenaar Kees Wolters van Conceptables het bedrijfsverzamelgebouw Creative Factory. Boven de dansclub Maassilo zitten ruim 60 bedrijven in een voormalige fabriek. Samen met Floris Snuif, Udesh Jadnanansing en Edvin Oklopcic startte Wolters vorig jaar met het online-innovatiebureau Conceptables. Het doel: genereren van nieuwe webconcepten en onlinedienstverlening voor bedrijven en consumenten.

Genereren gaat vrij vlot: een maand na de start, lanceert het kwartet TalentPull. Wolters: 'Twee van ons zijn zelf actief geweest in de wervings- en selectiebranche en zo kwamen we op het idee voor een nieuw initiatief: een onlinemarktplaats voor arbeidsbemiddeling.' Dat lijkt niet nieuw, maar volgens Conceptable is TalentPull wel vernieuwend. 'De onlinemarktplaats is geen standaardjobboard of -vacaturebank. Het is een zakelijke marktplaats waar werkgevers kandidaten kunnen aantrekken via arbeidsintermediairs. Dit concept geeft digitaal de samenwerking met arbeidsintermediairs vorm.'

Aanbod

Werkgevers geven zelf aan wat de bemiddelingskosten mogen zijn en hoeveel kandidaten een intermediair mag aanbieden. Arbeidsintermediairs plaatsen hierop via de site hun aanbod. De werkgever kan de intermediair met de beste kandidaat en prijs de opdracht gunnen. Een aantal grote organisaties, waaronder Centric Nederland, gaat vanaf de opening van de marktplaats in juli direct van start met de werving via dit nieuwe kanaal.

'Het werken met arbeidsintermediairs heeft diverse voordelen, maar kent vaak een prijskaartje. Werkgevers hebben met TalentPull ook in economisch mindere tijden een middel in handen, waarmee zij kosten op arbeidsbemiddeling kunnen besparen en tegelijkertijd beschikken over een breed aanbod van kandidaten. Arbeidsintermediairs krijgen de kans om kandidaten te plaatsen, doordat zij aanbieden op concrete opdrachten, en zij hoeven daarbij minder in te zetten op eigen acquisitie.'

Volgens Wolters heb je bij het zakendoen met vaste partijen - de trend in de outsourcingmarkt - geen garantie dat je de beste kandidaat of beste prijs hebt. TalentPull zorgt volgens de initiatiefnemers voor een breed en gericht aanbod naar eigen voorwaarden, zonder dat je als werkgever hoeft te betalen voor de dienst. 'Via TalentPull krijgen arbeidsintermediairs elke nieuwe ronde een nieuwe kans, en heeft de werkgever vooraf via de site direct inzicht in het aanbod. Het marktwerkingsprincipe en feit dat de werkgever zelf het tarief bepaalt, draagt bij aan een gunstige prijsstelling', stelt Wolters.

Harde criteria

Het systeem van TalentPull helpt volgens hem de werkgever door op voorhand de 'harde criteria' te controleren, zoals het aantal jaren ervaring van de kandidaat, het opleidingsniveau en het bemiddelingstarief. 'Op de consumentenmarkt is het marktwerkingsprincipe met websites als Markplaats.nl en e-Bay al geruime tijd een bekend fenomeen. TalentPull stelt het principe nu ook beschikbaar voor het aantrekken van personeel via arbeidsintermediairs.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie