Nieuwe AI-tool Intrum signaleert vroegtijdig kans op probleemschulden
Intrum lanceert als eerste in Europa een AI gedreven benadering voor schuldinvordering. Met Intrum – Ophelos, zoals de tool heet, is de credit managementorganisatie in staat om in een vroeg stadium te signaleren of iemand kans heeft op probleemschulden. Digitale gesprekken in de tool worden door AI gemonitord op zo’n zeshonderd variabelen, zoals tone of voice, het moment van contact of de manier van contact. Hierdoor kunnen problematische schulden in een vroeg stadium gesignaleerd worden. Deze ontwikkeling is een baanbrekende stap in de wereld van incasso’s en schuldinvordering. Hiermee draagt Intrum bij aan het oplossen van maatschappelijke problematiek.
Meer hulp beschikbaar
Een groot voordeel van de inzet van Intrum – Ophelos is dat schuldinvordering in hoge mate geautomatiseerd kan worden. Dit sluit aan bij de behoefte van mensen met betalingsachterstanden. Vanwege schaamte geeft 62 procent de voorkeur aan een automatisch bericht boven persoonlijk contact. Negentig procent van de betalingsachterstanden betreft een incidentele gebeurtenis waarbij mensen prima zelf in staat zijn om de betaling alsnog te voldoen. Door deze verdere automatiseringsslag komt er bovendien kostbare menskracht vrij bij Intrum. Deze capaciteit kan de organisatie nu inzetten voor de kleine groep mensen die hulp nodig heeft bij het voorkomen en oplossen van probleemschulden.
Persoonlijke aanpak op maat
De nieuwe AI-tool is onderdeel van het platform Intrum – Ophelos, dat een totaaloplossing biedt voor mensen met betalingsachterstanden. Op één plek kunnen schuldenaren schulden inzien, kiezen uit verschillende betalingsopties, een persoonlijk plan opstellen en op verschillende manieren contact opnemen met de klantenservice van Intrum. Met deze aanpak op maat is Intrum in staat de customer journey aan klantzijde enorm te verbeteren en hiermee een grote stap te zetten op het gebied van sociaal incasseren. Daarnaast hebben bedrijven dankzij de uitgebreide analytics-mogelijkheden van de nieuwe oplossing een gedetailleerd inzicht in hun debiteurenportefeuille. Guy Colpaert, Managing Director bij Intrum Benelux: “Ik ben erg trots op de lancering van Intrum – Ophelos in Nederland en België. Met deze baanbrekende oplossing hebben we honderd jaar ervaring in credit management weten te combineren met kennis over de nieuwste technologische oplossingen. En dat is precies wat nodig is om een langverwachte vernieuwing in het vakgebied te realiseren. We willen graag voorloper zijn in hoe we ons werk uitvoeren. Deze stap is het bewijs dat we in staat zijn om met nieuwe technologieën een fundamenteel andere aanpak neer te zetten. Een aanpak die onze maatschappij een flinke stap dichterbij brengt naar een schuldenvrije toekomst.”
Paul Chong, Chief Operating Officer en Co-Founder van Ophelos: “Het realiseren van klantspecifieke communicatie is één van de moeilijkste dingen binnen credit management. Er zijn zoveel factoren die meespelen, dat het onmogelijk lijkt om hier rekening me te houden. Als gevolg daarvan worden klanten door de meeste credit managementorganisaties en deurwaarders op dezelfde manier behandeld. Met de inzet van een machine learning model zijn we in staat om voor iedere klant een individuele betrokkenheidsstrategie te creëren.
Dit zorgt ervoor dat elk contactmoment uniek is, wat leidt tot een aanzienlijke verbetering in de klantbeleving. We hebben deze werkwijze in het Verenigd Koninkrijk al met groot succes ingezet. We zagen niet alleen een daling van 28 procent in de kosten voor uitgaande communicatie, maar vooral een toename van 68 procent in de klanttevredenheid. Dankzij de samenwerking met Intrum zijn we ook in andere landen in staat om mensen met financiële problemen te ondersteunen. Ik kijk ernaar uit om deze succesformule nu in Nederland en België te lanceren, zodat we iedere klant een positieve ervaring kunnen bieden tijdens het incassoproces.”