Nieuwe wagen na 1 september? Dit ben je kwijt aan verhoogde autobelasting
Vanaf 1 september verandert de meetlat waarmee de CO2-uitstoot van auto's gepeild word. Goed nieuws voor de belastingdienst, slecht nieuws voor autorijdend Nederland; de regeling gaat gepaard met verhoogde rijdkosten.
Waar CO2-uitstoot voorheen gemeten werd met de NEDC-procedure, zal vanaf nu de WLTP-procedure van start gaan. Door middel van een focus op praktijksituaties zou de nieuwe meting nauwkeuriger bepalen hoeveel een voertuig daadwerkelijk uitstoot. Dat is veelal slecht nieuws voor belastingangstige bestuurders, aangezien auto's vaak op hogere uitstootvolumes uitkomen - uitstootvolume met een prijskaartje.
Liever blut dan vies?
DirectResearch ondervroeg ruim 1000 automobilisten: slechts een honderdtal van de ondervraagden bleken zich bewust te zijn van de nieuwe tarieven. 70 procent van diezelfde bevraagden zegt het belangrijk te vinden dat auto's zo min mogelijk CO2, stikstof en fijnstof uitstoten. Deze vraag is daarentegen niet opgewogen tegen een toename in rijkosten; of menig bestuurder even milieuvriendelijk zou zijn wanneer deze geconfronteerd wordt met een sommering? Onduidelijk.
LEES OOK: De Mustang van Ford tikt de 10 miljoen aan
Autodealers blijken wél weet te hebben van de vernieuwde regelgeving, aangezien velen vóór 1 september massaal inkochten. Vrees echter niet, want in gevallen van een hogere uitstootwaarde - naar aanleiding van de nieuwe meetlat - rekent de overheid pas vanaf 2019 een hoger tarief. Zie anwb.nl voor alle tarieven en overige informatie.