Nieuwe webdocumentaire Anders Reizen opent nieuw hoofdstuk over werken en reizen in de toekomst
Hoe gaat het grote Nederlandse bedrijven af die fundamenteel hebben gekozen voor hybride werken en duurzaam reizen? Met die vraag gaat Hugo Houppermans, directeur van de Coalitie Anders Reizen, op onderzoek uit in de zesdelige serie ‘Zo willen we werken, op reis’. De afleveringen zijn vanaf donderdag 16 juni elke week te zien via de Anders Reizen kanalen, waaronder LinkedIn.
Houppermans: “Het is verrassend om te zien hoe zakelijk Nederland zich klaarmaakt voor de toekomst. Want de bedrijven die ik spreek hebben de vlucht naar voren gekozen. Ik heb gezien hoe grote bedrijven stappen zetten om duurzaam reizen en werken versneld door te voeren. Soms met de nodige dwang en doorzettingsmacht. Maar ik maak me ook zorgen. We zien dat het vliegverkeer toeneemt, files langer worden en ons mentale welzijn onder druk staat. Tel daar de torenhoge brandstofkosten bij op en de noodzaak voor verandering tekent zich haarscherp af. De koplopers in deze serie zijn belangrijke voorbeelden van hoe je de omslag kan maken naar andere manieren van werken en reizen. Deze serie is bestemd voor iedereen die meer wil leren over hoe je hybride werken en duurzaam reizen mogelijk maakt voor je medewerkers of collega’s.”
Radicaal anders denken bij twaalf Nederlandse bedrijven
Houppermans onderzocht aan de hand van zes thema’s - werkgeverschap, flexibiliteit, cultuur en sociale cohesie, leiderschap en voorbeeldgedrag, de toekomst van hybride werken & reizen en internationaal reizen - de stand van zaken bij twaalf grote Nederlandse bedrijven. Het gaat om ING, Rabobank, Vitens, Provincie Noord-Brabant, PwC, Arcadis, TAUW, Achmea, ProRail, Volksbank, a.s.r. en Leaseplan. “Deze bedrijven zijn vanwege hun omvang vaak al vrij ver in het doorvoeren van hybride werken en milieubewuster reizen. Waar ik vooral benieuwd naar was: waar lopen ze tegenaan? Welke drempels hebben ze te nemen om hybride werken en duurzaam reizen succesvol van de grond te krijgen? En dat zijn er nogal wat. Wet en regelgeving, gewoontegedrag en het ontbreken van positief voorbeeldgedrag bijvoorbeeld. We ontdekken in deze serie hoe bedrijven deze obstakels te lijf gaan”, besluit Houppermans.