'Retail verliest van e-tail'
'De opzet van winkels die deel uitmaken van een grote keten sluit niet aan bij de beleving van de consument. Winkelen is een emotionele beleving, maar de grotere winkels zijn te vaak sfeerloos en lijken te veel op elkaar’, aldus Missaglia.
'Het gevaar bestaat dat de consument steeds meer uitwijkt naar kopen via het internet en dat retailers op den duur definitief de slag verliezen met de concurrentie op het internet. Winkels die onderdeel zijn van een grote keten sluiten in de meeste gevallen te weinig aan op de wensen van consumenten en ondernemers.'
Bovendien verliezen veel winkelcentra hun aantrekkingskracht doordat winkeliers wegtrekken en er panden leeg komen te staan. ‘Steeds meer kleine winkeltjes leggen het af tegen de grote concerns, vooral in de duurzame consumptiegoederen en mode, waardoor een verschaling van het winkelbod ontstaat. Terwijl de grote winkels nog maar weinig initiatieven ontplooien om het leuk te houden voor het winkelend publiek.'
Publiek neemt volgens Missaglia de uitvlucht naar internet. ‘De toegevoegde waarde van retailers ten opzichte van e-commerce verdwijnt steeds meer. Zowel qua aanbod, kennis, service en beleving. Dit is gemiste kans en een groter gevaar voor de retailbranche dan dat het zelf denkt, want als je een consument eenmaal bent kwijtgeraakt aan het internet, is het lastig deze consument weer in je winkel te krijgen.'
De marketing- en adviesexpert zegt te weten waar winkeliers de oplossing moeten zoeken. ‘Ondernemers moeten zich bewust zijn dat winkelen voor heel veel mensen nog altijd een van hun favoriete vrijetijdsbestedingen is. Daarom moet de ondernemer winkelen weer leuk maken voor de consument. Dit kan alleen als hij luistert naar wat de consument echt wil. Alleen op die manier is het mogelijk om een duurzaam en dynamisch winkellandschap te creëren.’