Vijf redenen waarom bedrijfsuitjes zo belangrijk zijn voor elke organisatie
Je ziet steeds vaker een hele groep van diverse mensen in een optocht naar een evenement, bezienswaardigheid of rondleiding wandelen: een bedrijfsuitje. Die organiseren werkgevers niet zonder reden. Sterker nog, er zijn vijf redenen waarom die je organisatie zelfs vooruit helpen.
De boog kan niet altijd gespannen staan
Bedrijfsuitjes zorgen voor de broodnodige ontspanning voor je team. Het gezegde is simpelweg van toepassing: de boog kan niet altijd gespannen staan, zeker niet in tijden waarin de ene na de andere burn-out de kop opsteekt. Daarom plaats je ook op de werkvloer een aantal elementen die voor ontspanning zorgen. Van een picknicktafel buiten tot een tafeltennistafel. Een simpele voetbal is soms al genoeg. Maar met bedrijfsuitjes pak je natuurlijk helemaal uit.
Je kweekt interactie, sfeer en een band (dan blijven werknemers je langer trouw)
Welk uitje je organiseert? Daarvoor kijk je online. Zoek maar even op de termen 'Flitz Events' en je stuit op nog veel meer ideeën dan je misschien zelf zou kunnen verzinnen. Van pubquiz op locatie tot bubble voetbal en een workshop cocktails maken. Een stad als Utrecht leent zich zelfs uitstekend voor meerdere activiteiten. Bedrijfsuitjes in Utrecht zijn dan ook razend populair. Én natuurlijk het culturele aspect dat de stad te bieden heeft. Die combinatie, alsmede interactie, sfeer en de band die collega's met elkaar opbouwen, zorgt ervoor dat werknemers jou langer trouw blijven. Een werkplek is vaak belangrijker dan het soort werk.
Het team gaat beter samenwerken, want ze kennen elkaar nu beter
Idealiter wordt een team iets dat op een hechte familie lijkt. Ze weten niet alles van elkaar, maar wel genoeg om tot betere prestaties te komen. Mede door de ontspannen sfeer die jij creëert, en door zo nu en dan een bedrijfsuitje te fiksen. Vanzelfsprekend zorg je daarbij voor afsluitende etentjes. En zie je er in het restaurant op toe dat er veel van plaats gewisseld wordt, om groepsvorming tegen te gaan. Helemaal voorkomen kun je dat echter niet, maar daar is niks mis mee.
Je maakt kennis met lokale gelijkgestemden voor eventuele samenwerkingen
Waar je bedrijfsuitje ook plaatsvindt - bij het evenementenbureau dat je net vond organiseren ze in heel Nederland originele activiteiten - je maakt er niet zelden kennis met andere ondernemers. Daar kun je mee sparren, klankborden, scrummen of welke term je daarvoor ook hanteert. Neem het restaurant waar je na afloop aanschuift: hoe is het ingericht, hoe is het personeel gekleed, wat voor toon hanteren ze op sociale media, wie zijn hun partners, enzovoorts. Dat kan zomaar tot mooie samenwerkingen leiden.
Iedereen doet inspiratie op
Niet alleen jij als werkgever doet ideeën op. Zeker voor je marketingmensen is zo'n uitje interessant; zij hebben hun ogen zelden in hun zak zitten. Maar iedereen die mee is op het teamuitje en normaal gesproken ook graag meedenkt, ziet tijdens een activiteit wel iets dat fascineert. Tijdens het beachvolleyballen of het beachgolfen op het strand zien ze bijvoorbeeld een bepaalde uitstraling van een strandtent, een lettertype, of een flitsend logo. Laat staan tijdens rondleidingen. Al die positieve prikkels geven stof tot nadenken over het eigen bedrijfsimago. Hoe dan ook zijn er genoeg redenen om de touwtjes op gezette tijden te laten vieren, en er gezellig op uit te trekken met je team.