Nearshoring: uitbesteden in de regio
Nearshoring is de regionale variant op offshoring: het uitbesteden van werk naar het verre buitenland. Volgens Forrester-analist Euan Davis gaat offshore-land India aan zijn eigen succes ten onder. "Door salarisinflatie stijgen de prijzen. Daarnaast hebben de doorlopende veranderingen in het personeel grote impact op de verhouding met de klant." Het voordeel van nearshoring is de geografische nabijheid. Zeker bij grote projecten willen opdrachtgevers zien met wie ze te maken hebben en dan zijn Hongarije, Roemeni en Polen toch een stuk dichterbij dan India. Bovendien zijn de culturele verschillen kleiner en liggende genoemde landen in dezelfde tijdzone als Nederland, wat lekkerder samenwerkt. In India staat de klok 3,5 uur voor, 's winters is het verschil zelfs 4,5 uur.
India in Hongarije
Het fenomeen nearshoring is ook in India niet onopgemerkt gebleven. Het Indiase Satyam Computer Services had al in 2005 een vestiging in Hongarije. De drie grootste Indiase dienstverleners (Tata, Infosys en Wipro) zijn eveneens in Oost-Europa te vinden. Ze gebruiken de Oost-Europese vestigingen als springplank om in West-Europa makkelijker zaken te kunnen doen. Typische front-end zaken als call centers en ondersteuning worden in onze regio gedaan. Het onzichtbare back-end werk gebeurt vaak alsnog in India.
Met een jaaromzet uit software en it-dienstverlening van 31 miljard dollar over 2006 blijft India de komende jaren gewoon marktleider. De nummer twee, China, komt op 3,6 miljard. Rusland zit op 1,8 miljard dollar en Polen, Hongarije en Roemeni halen respectievelijk 300, 200 en 100 miljoen dollar.
Valkuilen
'Een van de grootste voordelen voor nearshoring is de onuitputtelijke poel aan talenten dat Centraal en Oost-Europa rijk is', vertelt Davis. 'Het onderwijsniveau op de universiteiten is ongekend hoog. Daarnaast hebben ze goede taalvaardigheden en zijn ze op technisch vlak erg goed.' Het grote nadeel, voegt hij eraan toe, is dat het bedrijfsonderwijs drastisch achterblijft. Bovendien zijn er geen echte marktleiders, het leverancierslandschap bestaat voor uit kleine partijen, die ook nog eens slecht zichtbaar zijn.
Bedrijven moeten vooral naar de prijzen in de verschillende regio's blijven kijken. In India gaan de prijzen flink de lucht in, maar ook in de nieuwe EU-landen zullen door integratie en stijgende levenskosten de prijzen iets omhoog gaan. Forrester-adviseur Andrew Parker raadt bedrijven vooral aan te zoeken naar de beste omgeving en niet zo zeer naar de keuze nearshore of offshore te kijken. "Landen met het meest stabiele politieke klimaat, de beste ip-beveiliging, en de hoogst geschoolde werknemers, lijken in eerste instantie het meest aantrekkelijk om naar uit te besteden. Dat zijn echter ook de landen met de hoogste salarissen, de hoogste inflaties, en de grootste concurrentie.'
De regio die hiervan direct voordeel ondervindt is Centraal en Oost-Europa. "Het grote voordeel van nearshoring is de geografische en culturele nabijheid. Ook is er geen tijdsverschil waarmee rekening gehouden moet worden", somt Parker de voordelen op. "Maar", voegt hij toe, "het is voor bedrijven heel belangrijk om zlf te kijken hoe ze hun bedrijfsprocessen hebben ingericht en of daar near- danwel offshoring het beste bij past."