Preview: Fleetmanagement met TomTom Go 715
Op de afgelopen CeBIT leek het in hal 7 haast te regenen van de nieuw gentroduceerde navigatiekastjes, maar bij TomTom bleef het gek genoeg redelijk droog. Op de bescheiden, vrij zakelijk ingerichte stand, liet TomTom 'slechts' de nieuwe GO 715 zien.
Deze GO 715 is bedoeld voor de zakelijke markt en alleen te koop als onderdeel van TomTom WORK COMPACT; een dienst voor het volgen en aansturen van een wagenvloot. De belangrijkste innovatie van de GO 715 is een heel klein sleufje…
Het fleetmanagement systeem van TomTom is al langer op de markt, maar was voorheen alleen in combinatie met een inbouwkastje te gebruiken. De eenvoud van de GO 715 en het inzichtelijke prijsmodel, zou de drempel voor veel bedrijven moeten verlagen, zo vertelt ons Thomas Becher, commercieel directeur van TomTom WORK, op de CeBIT. De GO 715 kost € 649,- . Daarnaast betaal je vanaf € 1,80 per dag aan abonnementsgeld voor TomTom WORK COMPACT (uitgaande van een gebruikstermijn van 36 maanden).
De GO 715 wijkt weinig af van de GO 710, waar het op voortborduurt. Een wezenlijk verschil is dat aan de binnenkant eens een keer niet de eeuwige SiRF GPS-chip zit, maar eentje van Hammerhead; dezelfde die ook in de ONE is terug te vinden. Uniek aan de GO 715 is het sleufje waar een SIM-kaartje inpast. Dankzij het ingebouwde GPRS-modem is dit de eerste TomTom die zelfstandig naar kantoor kan bellen. Daar kan op een computerscherm de locatie van alle wagens met een GO 715-kastje worden gevolgd. En dat is nog maar een begin. Thomas Becher gaf ons een demonstratie.
TomTom Webfleet
Centraal staan de opdrachten die de fleetmanager vanaf kantoor met het beheersysteem Webfleet naar de chauffeurs stuurt. De chauffeur krijgt via de TomTom de coördinaten binnen en gaat op weg. Op kantoor kan de fleetmanager de verwachte aankomsttijd in het oog houden en wordt vanzelf gewaarschuwd als een wagen te laat dreigt te komen. Elke chauffeur kan via de TomTom een statusrapport doorgeven. Desgewenst door zelf tekstberichtjes in te tikken, maar de meest voor de handliggende zaken (opdracht gestart/beëindigd, pauze begonnen/beëindigd), zijn via een statusmenu bereikbaar. Dit gaat allemaal heel simpel, de bediening van de GO 715 is net zo makkelijk als we van TomTom zijn gewend.
Omdat de GO 715 óók een telefoon is, kun je er tekstberichten mee ontvangen en versturen en doet het apparaat dienst als bluetooth carkit.
Met TomTom Webfleet kunnen bedrijven automatisch logboeken aan laten maken met rijtijden, gewerkte uren, tijd besteed aan een klus en gegevens voor de belasting, kilometerregistratie, loonstrookjes of declaraties.
Voor MKB
De TomTom GO 715 lijkt in combinatie met Webfleet vooral geschikt voor kleine en middelgrote bedrijven. Het lijkt ons zeker geschikt om bijvoorbeeld vertegenwoordigers te volgen, makelaars op pad te sturen of om monteurs van een installatiebedrijf aan te sturen. Een klein koeriersbedrijfje zou er ook nog mee uit de voeten moeten kunnen komen, maar er zijn grenzen aan wat de GO 715 en het WORK COMPACT-systeem kan. Een printer aansluiten om in de auto opdrachtbonnen en ontvangstbewijsjes uit te draaien is niet mogelijk en ook het uitzetten van een opdracht bij meerdere chauffeurs in een regio (het taxicentralesysteem) heeft de TomTom-oplossing niet in huis. Maar dat is ook niet wat TomTom voor ogen heeft. Het wil een simpel fleetmanagementsysteem bieden dat aan de wensen van zoveel mogelijk bedrijven tegemoet komt.
Ondertussen is Baaz.nl erg benieuwd wanneer het SIM-sleufje in navigatiesystemen voor consumenten opduikt; als op den duur elke TomTom anoniem aan een centrale doorgeeft waar, in welke richting en hoe snel het beweegt, dan zou dat een schat aan verkeersinformatie opleveren.
Prijs:
TomTom GO 715: € 649,- (excl. BTW)
TomTom WORK COMPACT: v.a. € 1,80 per dag (excl. BTW)