Google wil meer bedrijven op zijn kaarten
De eerste zet ishet oprichten van een aparte 'community' voor Nederland en Belgi waarin ontwikkelaars van zogeheten 'mash ups' (gegevenslagen bovenopgeografische kaarten)zich verenigen en gegevens, tips en ontwikkelprogramma's uitwisselen.
Dit vertelde de Nederlandse marketingdirecteur van Google, Sidney Mock, op de Developer Day in Amsterdam.
Uit een overzicht van ProgrammableWeb.com blijkt dat 50% van de bekendste mashupsgebruikt maakt van Google Maps."Er zijn 30.000 websites die daar gebruik van maken,"aldus Googles Bernhard Seefeld.
Ongeveer een derde van alle bevolkte landmassas- goed voor 50% van de wereldbevolking - is nu door Google goed in beeld gebracht met Maps. Maar de internetlandkaarten worden pas echt bruikbaar als de basisinformatie wordt verrijkt, verteld Seelfeld.
Het Google Geo-team, waar zowel Google Maps als Google Earth onder vallen, publiceerden afgelopen week twee nieuwe gereedschappen die externe ontwikkelaar moeten helpen met het maken van nieuwe mashups. Met de toevoeging van GeoRSS kunnen bedrijven en organisaties via RSS exacte lokaties van objecten of evenementen op zowel Earth als Maps plotten. Marktplaats.nl, bijvoorbeeld, past deze variant op het syndicatieprotocol RSS al toe. Daarnaast werd Earth uitgebreid met een zoekfunctie.