Iedereen is ondernemer

Iedereen is ondernemer

Redactie Baaz

Een baan voor het leven bestaat al lang niet meer. Iedereen is ondernemer. Arbeidsloon is een tijdelijk verdienmodel, zo stelt Thomas Blekman.

Denken, beslissen en handelen als een ondernemer komt je goed van pas als je innovatief wilt zijn binnen je organisatie, om een eigen onderneming te beginnen en om met een open, flexibele houding in het leven te staan (ongeacht je verdienmodel). 

Ondernemer in 100 dagen 

De basis waarop deze aanpak is gebaseerd, heet Effectuation en is het resultaat van baanbrekend wetenschappelijk onderzoek, waarvan Nobelprijs-winnaar Herbert Simon aan de wieg stond. Het biedt vijf principes die beschrijven hoe ervaren ondernemers denken, beslissen en handelen. De principes leren je effectief om te gaan met onvoorspelbaarheid die gepaard gaat met creatie van wat er nog niet is. Als amuse van de principes, lessen en stappen die zijn samengevat in het nieuwe boek Ondernemer in 100 dagen, nu alvast de eerste vier lessen om te handelen als een expertondernemer. 

Les 1: Vertrek vanuit beschikbare middelen

Ondernemers redeneren niet vanuit een doel en zoeken daar de middelen bij, maar kijken: ik heb een bepaalde richting en ambitie – wat heb ik zelf beschikbaar om die ambitie te bereiken? Zij stellen zich de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? Wie ken ik? en Wat heb ik? Deze vragen beantwoord je in stap 1 van Ondernemer in 100 dagen.. Vanuit het bird in hand-principe zullen ondernemers niet zomaar in een wildvreemde branche iets starten, je bent zelf de basis van je bedrijf.  

Les 2: Valideren

Veel opleidingen en dus ook ondernemers beginnen met het schrijven van een businessplan. Stop daar mee! Als je je aannames van het begin af aan toetst, krijg je een veel beter beeld van je markt. Door je aannames te valideren en te toetsen bij je klanten en je eindgebruikers, weet je zeker dat je een product ontwikkelt waar vraag naar is. In Ondernemer in 100 dagen laat Maarten van Kroonenburg je zien hoe je met de Lean Startup-aanpak, in de praktijk je aannamen test en je product en klantgroep steeds verfijnt zodat je met veel minder risico begint met ondernemen. 

Les 3: Quilten

Samenwerking is voor ondernemers cruciaal, vandaar dat de derde sleutelfactor het quilting-principe is. Een quilt is een lapjesdeken; de samenwerkende partijen worden gesymboliseerd met de lapjes. Het garen bepaalt de kracht van de quilt; dit is het commitment van partijen waar je mee samenwerkt, dus toezeggingen die je elkaar doet als basis van je samenwerking. Door samen te werken met andere partijen kun je bovendien goed risico’s delen. Het boek is zelf ook een quilt; een samenwerking tussen Futuro Uitgevers, kunstenaar Selwyn Senatori en redacteur Nienke van Oeveren. Ik ben er van overtuigd dat als je wilt gaan samenwerken, je veel tijd moet besteden waarom je met elkaar wilt samenwerken, omdat het wat en hoe steeds verandert; dan is het garen het sterkst. 

Les 4: Doorzetten

Ik zie heel veel mensen die ondernemer willen worden, maar niet weten waar ze moeten beginnen. En wanneer ze dan wel een idee hebben, ze continu met hun ideeën zwalken. Dan bedenken ze dit, dan kiezen ze toch daarvoor en dan is dat weer mooier, beter, slimmer, sexyer. Expertondernemers zullen werkelijk doen, doorzetten én van hun tegenslag leren. Ondernemerschap vraagt om vastberadenheid en doorzettingsvermogen. Als je een succesvolle ondernemer wilt worden, heb je dus een bepaalde focus nodig, een discipline. Een discipline die zich uit in de beschreven aanpak en een focus op een product, dienst of klant om tot een succesvol nieuw product of nieuwe dienst te komen. Judith Manshanden is één van de geportretteerde ondernemers in het boek. Zij verwoordt het prachtig: ‘Je moet een lange adem hebben en een droom waar je in gelooft, anders hou je het niet vol.’
 
De 100 dagen aanpak is uitermate geschikt voor MKB-ondernemers en hun teams. Gezamenlijk op een gestructureerde wijze op zoek naar nieuwe groei en mogelijkheden. Ondernemer in 100 dagen is een echt doe-boek. Download de gratis modellen op www.entrepreneurin100days.com en ga met het boek samen aan de slag. Over 100 dagen ben je niet klaar, maar heb je wél je eerste omzet binnen en kun je de tegenslagen en veranderingen aan die je onderweg tegenkomt. In 100 dagen leggen we namelijk samen een solide basis waar je blijvend op kunt bouwen. Lukt dit toch niet of wil je een vliegende start maken, dan begeleid ik je graag. 

Over de auteur

Thomas Blekman is ondernemer, spreker en clinical professor aan de RSM Erasmus Universiteit. Hij schreef eerder het spraakmakende boek Corporate Effectuation en recent dus Ondernemer in 100 dagen. Alles wat hij doet, draait om het ontsluiten van ondernemend gedrag.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie