Personaliseer je e-mails zonder té persoonlijk te worden
De waarde van gepersonaliseerde e-mails hoeven we niet te betwisten. Het helpt je specifieke doelgroepen te bereiken en die op de juiste wijze aan te spreken. Er ligt echter altijd het gevaar van té persoonlijk worden op de loer. Baaz legt uit hoe je de balans behoudt.
Begrijp aankoopgedrag
Het is doorgaans een groot voordeel als je data van aankoopgedrag tot je beschikking hebt. Maar waak ervoor de data niet op verkeerde wijze te analyseren. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als een bezoeker iets voor iemand anders koopt en vervolgens gepersonaliseerde e-mails aan de hand van deze voorkeuren krijgt. Een gepersonaliseerde e-mail is alleen van waarde als deze echt aansluit bij de wensen van de consument.
Blijf uit hun personal space
Gepersonaliseerde e-mails zijn waardevol, tenzij de ontvanger zich voelt alsof iemand zijn personal space binnendringt. Stuur dus relevante berichten zonder dat er grenzen worden overtreden. Segmenteer je e-maillijsten om erachter te komen wanneer en bij wie gepersonaliseerde of algemenere berichten werken. Je kunt de lijsten onderverdelen in mensen die meer of meer betrokken zijn bij jouw merk. Je ontdekt rap wat werkt door het simpelweg uit te proberen.
Kijk naar meer dan alleen cijfers
Het openingspercentage en het aantal clicks voorzien je van handige informatie hoe jouw content, boodschap, design en merk aanslaan. Maar wees je ervan bewust dat het niet alles zegt: 21 procent belandt niet eens in de inbox van de ontvangers. Er zijn tal van redenen waarom e-mails in de spam kunnen eindigen. Als veel mensen jouw e-mail als spam markeren verhoog je de kans aanzienlijk. Zorg dus voor waardevolle content en kijk daarna pas naar het openingspercentage en het aantal clicks.