Past crowdfunding bij jouw project?

Past crowdfunding bij jouw project?

Redactie Baaz
Crowdfunding is populair en geeft je naast het ophalen van een bepaald bedrag ook de mogelijkheid om je product of idee aan duizenden mensen te tonen. Maar om een succesvolle crowdfunding-campagne te lanceren moet je er wel het een en ander over weten voor je begint.

Crowdfunding 

Het lijkt soms alsof alle crowdfunding-campagnes succesvol zijn, maar slechts één derde van alle crowdfunding-campagnes behaalt daadwerkelijk de gestelde financiële doelen. Dit komt omdat sommige projecten simpelweg niet geschikt zijn voor crowdfunding. Entrepreneur heeft een aantal vragen opgesteld die je kunt doorlopen om te bepalen of jouw project geschikt is voor crowdfunding.

1. Heb je een gefundeerd plan?

Neem eerst eens een kijkje in je product- en businessplan. Heb je bedacht wat je gaat doen op het moment dat je project is gefinancierd? Het is ook belangrijk dat je kunt aantonen dat jouw idee gaat overleven. Zorg daarom voor een prototype of een ander voorbeeld. Mensen zullen geen bijdrage leveren als ze denken dat het niet levensvatbaar is. Begin dus altijd met een businessplan voordat je aan crowdfunding denkt.

2. Hoeveel geld heb je nodig?

Je hebt een reëel financieel doel nodig voor je crowdfunding-campagne. Dit bedrag moet aan alle kanten kloppen en niet zomaar een willekeurig getal zijn. Doe research, stel een budgetplan op en deel dit ook met bijdragers. Mensen willen weten waar hun geld naartoe gaat.

3. Wat is je tegenprestatie?

Veel mensen leveren alleen een bijdrage als ze er ook iets voor terug kunnen krijgen. Wat biedt jij aan als tegenprestatie? Denk daarbij bijvoorbeeld aan een korting op het uiteindelijke product of het product op zich.

4. Ben je goed voorbereid?

De meeste crowdfunding-campagnes zijn verbonden aan een deadline. Denk goed na of de deadline haalbaar is. Het is bijvoorbeeld enorm belangrijk dat je campagne wordt gedeeld door je doelgroep. Zorg er daarom voor dat de campagne niet los staat van bijvoorbeeld een blog, website of social mediacampagne. Al deze onderdelen werken samen aan een succesvolle crowdfunding. Bedenk ook dat je veel tijd moet investeren in de campagne.

5. Ben je je bewust van de financiële gevolgen?

Sommige crowdfunding-platvormen, zoals Kickstarter, betalen niet uit totdat je de 100 procent van je gestelde doel hebt behaald. Ook rekenen de meeste platvormen een bepaald percentage als betaling voor hun inspanningen. Denk goed na over het platvorm dat jij wilt gebruiken voor je crowdfunding.

Kun je deze vijf vragen goed beantwoorden? Dan ben je klaar om een crowdfunding-campagne op poten te zetten. Lees ook dit interview met Simon Douw, organisator van Crowdfunding Day Europe.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie