Een doorbraak in virtual reality: VRgifts
De startup VRgifts biedt bedrijven de mogelijkheid om werknemers en zakenrelaties per post te verrassen met virtual reality-ervaringen. De introductie van VRgifts betekent volgens de oprichters een doorbraak van virtual reality in Nederland – en daarbuiten. Niet eerder werd er een dergelijk ‘VR per post’-concept gerealiseerd. Baaz sprak met oprichter Jelle van Dijk.
VRgifts is onderdeel van de Artihove Group dat zich beweegt op het snijvlak van creativiteit en IT. Jelle van Dijk, oprichter van VRgifts. ‘We omarmen graag de nieuwe technieken en hadden al snel een Oculus Rift in huis. Ik ben gaan nadenken over wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn op het gebied van VR. Bedrijfscommunicatie in virtual reality kwam als concept snel naar voren. Vanuit deze gedachte was het slechts een kleine stap naar het idee van communicatie tussen consumenten in het algemeen en wenskaarten in het bijzonder. Binnen twee maanden hadden wij een testversie in de App en Play Store staan’, legt Jelle uit.
Google Cardboard
Het grootste probleem in het begin kwam verrassend genoeg van de tool die de VRgifts in eerste instantie mogelijk maakte: de Google Cardboard. Jelle: ‘We zagen dat het gemiddeld 7 minuten duurde voordat deze in elkaar gezet was door een gebruiker. In de overtuiging dat adoptie van het concept alleen gebeurt als het gemakkelijk is, zijn we een andere bril gaan ontwikkelen. Het moest een bril zijn die eenvoudiger in elkaar te vouwen zou zijn, lage verzendkosten zou hebben en de bril moest met betere kwaliteit langer meegaan. Dit ontwikkelproces duurde enkele maanden. Het resultaat is nu wel dat we een bril hebben ontwikkeld die beter is dan andere goedkope brillen in de markt en waar we ons concept heel effectief mee uit kunnen dragen.’
Gelukkig ging het merendeel bij de start van VRgifts behoorlijk gesmeerd. Het bedenken en creëren van de verschillende VR-omgevingen met het team is erg leuk en gaat erg goed, aldus de oprichter van de startup. ‘Zowel de BtoC-omgevingen van kerstgroet, verjaardag, gefeliciteerd, beterschap en liefde als de BtoB-omgeving zijn binnen een half jaar tijd opgezet.’ Jelle: ‘Wat tot nu toe ook goed loopt, is de lancering. Zowel bedrijven en consumenten als resellers reageren zeer enthousiast. We zijn ook erg blij met CIGO die onze kaarten verkoopt en toch zijn nek heeft uitgestoken om samen met ons iets vernieuwends in de markt te zetten.’
Creëren van awareness
Hoe bereikt VRgifts de doelgroep zo goed mogelijk? ‘Omdat het een compleet nieuw concept is, is het creëren van awareness zeer belangrijk. De multichannelstrategie bevat de traditionele kanalen zoals instore promotions en direct mail, mede als affiliate marketing en social media. Met deze laatste proberen wij vanuit de tevreden users een virale boodschap te genereren’, aldus Jelle.
Wat zijn voornaamste ambitie met VRgifts is en waar Jelle over pakweg een of twee jaar wil staan? ‘VRgifts wil graag een internationaal platform worden voor communicatie in VR voor zowel BtoC als BtoB. Ontwikkelaars kunnen standaard omgevingen bij ons uploaden waar zowel consumenten als bedrijven gebruik van kunnen maken.’
Starterstip van Jelle
Denk vanuit de gebruiker! Try fast, fail fast. Netwerken voor resources, resellers en klanten is uitermate belangrijk. En tot slot: surf op de voorste golf en je gaat vanzelf kansen zien.