Jonge ondernemer opent 5 VR-bioscopen in China
Jong ondernemerschap tot ver over de grens: de Nederlandse virtual reality-onderneming &samhoud media, de initiatiefnemer van ’s werelds eerste virtual reality bioscoop in Amsterdam, opent op 28 december vijf vestigingen in China.
Voor mei 2017 zijn dit er minimaal vijftig. De andere helft volgt daarna. Volgens oprichter Jip Samhoud is dit het begin van het eerste fysieke virtual reality-distributienetwerk. 'We zijn ook in gesprek met partijen in Rusland, India en de Verenigde Staten.'
Samenwerking met grote spelers China
De bioscopen worden geopend in winkels van de Gome Group, een Chinese electronicagigant. Businesspartner is Yuecheng Media van de succesvolle zakenman Bin Gu. Hij is verheugd met de samenwerking met de Nederlandse onderneming. 'The VR Cinema heeft in Amsterdam zijn waarde bewezen. Zij zijn voor ons de ideale partner om er ook in China een succes van te maken. Bovendien hebben zij een groot netwerk in de branche en veel contacten met filmstudio’s wereldwijd.'
Basis voor een nieuwe industrie
Volgens Samhoud (26) betekent dit meer dan de opening van een aantal nieuwe locaties over de grens. 'Het is de lancering van een fysiek distributienetwerk.' Voorheen werd virtual reality alleen digitaal verspreid. &samhoud media voorziet de internationale bioscopen van content en technische ondersteuning. 'We ontwikkelen hiermee niet alleen ons eigen bedrijf, maar we leggen de basis voor een hele nieuwe industrie”, zegt Samhoud. Het telefoontje van Bin Gu kwam dan ook niet als een verrassing. “Het distributiemodel is een logisch voortvloeisel van het werk dat we het afgelopen jaar hebben verzet.'
Gerenommeerde internationale filmstudio's worden onderdeel van het distributienetwerk van &samhoud media. Ook zij plukken de vruchten van de internationale samenwerking. 'De films zijn eerst exclusief beschikbaar in The VR Cinema. Daarna worden ze pas openbaar toegankelijk op andere kanalen.' Een revolutionaire ontwikkeling. 'Voor makers van virtual reality betekent dit een nieuw verdienmodel.'
Als distributeur wil Samhoud op mondiaal niveau een voortrekker zijn in de industrie. Om dat financieel te kunnen waarborgen, wil &samhoud media een investeringsfonds opzetten. Het doel is om samen met partners films te kopen of te ontwikkelen om ze vervolgens te exploiteren. 'Bovendien willen we jonge makers op deze manier stimuleren om goede, verrassende content te produceren.'