JuroFoon: rechtsbijstand per telefoon
JuroFoon was één van de vernieuwers in de wereld van juristen: rechtsbijstand per telefoon. Bij de oprichting ervan waren ze meteen voorloper in de markt. Operating manager Fleur Kapiteijn doet de werkwijze van JuroFoon uit de doeken.
Het kantoor heeft als missie om de vaak stroperige wereld van de juridische bijstand te doorbreken. Het was in die tijd, veel meer dan nu, gangbaar om een advocaat in de arm te nemen. Klanten hebben daarbij echter slecht zicht op hun werkwijze, terwijl ze wel hoge uurtarieven rekenen. Dat moet anders, dacht men bij JuroFoon. Operating manager Fleur Kapiteijn (foto) legt het Baaz uit. ‘Advocaten en rechtsbijstandverzekeraars kunnen je goed helpen, maar dan moet je wel aan hun voorwaarden voldoen. Daarnaast worden ze nog eens beschermd door de Orde van Advocaten. Dat maakt de positie van de klanten zwak, want de advocatuur is soms een schimmige wereld.’
Transparantie hoog in het vaandel
JuroFoon wil die wereld doorbreken en heeft transparantie hoog in het vaandel staan. ‘Het houdt de bureaucratie beperkt, waardoor het gericht en efficiënt kan werken. Ook de relatie met de cliënt staat lijnrecht tegenover sommige advocatenkantoren.’ Fleur: ‘Wij vinden het belangrijk om niet boven, maar naast onze klant te staan. Samen met de klant lossen wij problemen op.’
Die filosofie en voortrekkersrol was voor rechtsbijstandverzekeraar ARAG een goede reden om JuroFoon in 2014 over te nemen. Het haalde kennis in huis over een goedkope en efficiënte manier van werken in de juridische wereld. JuroFoon op zijn beurt kreeg de kans om een kleine achterstand in innovatie recht te trekken. ‘Er is met technologie zoveel mogelijk. Daarmee kunnen we onze klanten nog beter helpen. Bijvoorbeeld via WhatsApp en videogesprekken’, aldus de operating manager.
Maar maakt dat het contact niet onpersoonlijk? ‘Dat vind ik niet. Ook via de techniek kun je cliënten op een persoonlijke manier helpen. De tijd dat men op afspraak naar een duur kantoor ging, is echt wel bijna voorbij. Vaak kwam het voor dat bij zo’n afspraak de cliënt niet al het papierwerk bij zich had. Dan moet je weer een nieuwe afspraak maken. Bij ons gaat het gewoon digitaal en bovendien hoef je nergens op te wachten.’
Brede klantenkring
Maar wie is die klant? JuroFoon heeft een erg brede klantenkring en behandelt zowel kleine als grote zaken. Fleur noemt het voorbeeld van een conflict in arbeidsrecht. ‘Steeds vaker helpen we ook ZZP’ers die een arbeidsconflict met hun opdrachtgever hebben. Ondanks contractafspraken worden er veel zelfstandigen behandeld als medewerker. Dat leidt nogal eens tot juridische geschillen. Tegenwoordig werken we in een wereld waarin goede afspraken enorm belangrijk zijn. Verzekeringen, facturatie en arbeidsovereenkomsten zijn een grote bron voor conflicten. Bedrijven maar ook particulieren zijn veel eerder geneigd om juridische stappen te nemen en hun recht te halen. Voorkomen is echter beter dan genezen. Het is enorm belangrijk om vooraf goede afspraken te maken en om er snel bij te zijn als de boel dreigt te ontsporen.’
Wat we als laatste willen weten: wat drijft Fleur in haar werk? ‘Goede hulp voor mensen die vastzitten in een conflict. Maar ik wil ze ook bewust maken van de vaak onzichtbare juridische wereld. Wanneer je een broodje koopt ga je akkoord met een lijst aan wetgeving en regelgeving. Dat beseft men zich te weinig.’