Bijna kwart ondernemers heeft relatieproblemen door geldzorgen bedrijf
22 procent van de ondernemers ondervindt relatieproblemen door geldzorgen in het eigen bedrijf.
33 procent heeft privé wel eens dingen gelaten, zoals het overslaan van vakanties of het niet uitbetalen van het eigen salaris, blijkt uit onderzoek van Multiscope, in opdracht van bedrijfsfinancier Boozt24.
Uit het onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de ondernemers door financiële zorgen op zakelijk gebied relatieproblemen heeft ondervonden. Bij 15 procent van de ondernemers bleef dat beperkt tot pittige ruzies. In 3 procent van de gevallen leidden zakelijke problemen ertoe dat ondernemers werden verlaten door hun partner.
Zakelijke troubles leiden tot relatieproblemen
Uit het onderzoek blijkt ook dat 33 procent van de ondernemers in zijn of haar privéleven dingen heeft moeten laten vanwege geldproblemen in het bedrijf. Zo heeft 18 procent zijn vakantie wel eens overgeslagen, heeft 14 procent het eigen salaris wel eens niet uitbetaald en 4 procent de auto of iets anders kostbaars verkocht. 7 procent heeft de kinderen wel eens iets moeten ontzeggen. Een enkeling heeft zelfs uit geldnood een huisdier van de hand gedaan.
Korten op personeel belangrijkste ingreep
Als de nood aan de man is, is de belangrijkste zakelijke ingreep om voorlopig geen nieuw personeel aan te nemen (27 procent). 11 procent sluit een lening af. Ook het ontslaan van medewerkers (9 procent), het snijden in bonussen (8 procent), het vinden van investeerders (8 procent) en het korten op bestaande salarissen (6 procent) zijn gebruikte ingrepen.
Zodra er behoefte is aan financiering, is de bank de eerste partij om financiering aan te vragen. Als dat niet lukt (in 1 op de 6 gevallen) was de belangrijkste reden dat een bestaande schuld in de weg zat (35 procent), dat de bank geen vertrouwen had in het bedrijfsplan (26 procent) of dat de bedrijfscijfers niet op orde waren (16 procent).
Verloop: 'Banken leggen het terugbetaalrisico van een lening bij de ondernemer. Daar is wat voor te zeggen, maar het betekent ook dat als het tijdelijk minder gaat, ondernemers lastiger aan middelen komen om er weer bovenop te komen. Maar als je niet kijkt naar de situatie van de ondernemer, maar naar het betaalgedrag van zijn klanten, kun je hun facturen overnemen en voorschieten. Zo verplaats je het terugbetaalrisico van je lening naar de klanten van de ondernemer en creëer je werkkapitaal voor de ondernemer.'