Online jacht naar decembercadeaus start steeds vaker in september
Hoewel de meeste mensen zich op de smartphone oriënteren (48 procent), worden de meeste online aankopen in Nederland (70 procent) uiteindelijk op de desktop gedaan.
Het blijkt uit cijfers van beslist.nl dat keek naar het online winkelgedrag van Nederlanders én wat er op de verlanglijstjes voor Sinterklaas en Kerst staat.
De afgelopen jaren was er een constante stijging te zien in het aantal mensen dat cadeaus voor Sinterklaas en Kerst online koopt. Niet zo heel vreemd, gezien de algemene groei in online bestedingen en de focus van webshops op levertijden en gemak. Uit eerder onderzoek blijkt bovendien dat Nederlanders de drukke winkels ontwijken en liever zelf kiezen waar en wanneer zij winkelen.
Voor oktober op zoek naar decembercadeaus
Opvallend is dat consumenten al eerder lijken te beginnen met het zoeken en kopen van cadeaus. In een onderzoek van het Amerikaanse Retailmenot.com geeft 25 procent van de mensen aan al voor oktober bezig te zijn met het kopen van cadeaus.
De afgelopen drie maanden was er een duidelijke verschuiving te zien in het online koopgedrag van de consument. Hoewel zondag nog steeds veruit de drukste dag is qua kijkers worden de meeste aankopen bij beslist.nl nu op maandag gedaan.
Dit was het eerste half jaar van 2017 nog de woensdag. Hieruit valt op te maken dat mensen sneller tot aankoop over gaan dan voorheen. Een belangrijke ontwikkeling voor webshops om rekening mee te houden bij het uitrollen van marketingactiviteiten voor de feestdagen.