De toekomst van B2B-telecom: consumer-driven en naadloze integratie

De toekomst van B2B-telecom: consumer-driven en naadloze integratie

Redactie Baaz
Recentelijk begon ik in mijn nieuwe functie als Head of Business & Connectivity Solutions. Zelfs na twintig jaar in de technologie- en telecomsector, blijft dit een interessante en spannende uitdaging.

Niet in de laatste plaats omdat de B2B-telecomsector zich sneller ontwikkelt dan ooit tevoren. Neem bijvoorbeeld de overstap van vaste naar mobiele lijnen. Of de verschoven focus op software en diensten in plaats van enkel hardware, die hand in hand gaat met de overstap van on premise- naar cloud-oplossingen. 

En wat dacht je van de opkomst van intelligente userinterfaces en assistenten? Het is duidelijk dat B2B-bedrijven in de technologie- en telecomsector zich moeten aanpassen om te kunnen blijven innoveren met hun producten, competitief te blijven en vooruit te blijven denken. Hoe? Door te leren van de consumentenmarkt. 

Grenzen tussen bedrijven en consumenten vervagen

Ik ben ervan overtuigd dat de consumentenwereld B2B-telecommunicatie aandrijft en dat technologie- en telecombedrijven die zich richten op zowel de consumenten- als de zakelijke markt, zullen zien dat deze twee in de toekomst steeds meer overlappen. De grenzen tussen de behoeften van bedrijven en consumenten vervagen. 

Denk aan start-ups die gebruikmaken van software en hardware voor consumenten, om hun bedrijf op te bouwen. Maar ook aan het groeiende aantal millennials en freelancers in het bedrijfsleven. Zij werken vaak vanaf verschillende locaties wereldwijd – met privé-devices, zakelijke devices, of beide – en met hun eigen verwachtingen omtrent flexibiliteit en connectiviteit

Het is belangrijker dan ooit om werknemers de juiste technologie- en telecomoplossingen te bieden om hun werk te doen. Technologie- en telecombedrijven kunnen op behoeften van deze werknemers inspelen door te kijken naar de behoeften die zij als consument hebben. Denk bijvoorbeeld aan zaken als WhatsApp of spraakberichten die nu ook hun weg hebben gevonden naar de wereld van zakelijke communicatie. 

Het is niet verrassend dat mensen op kantoor dezelfde mate van connectiviteit en flexibiliteit verwachten als thuis. We zijn immers allemaal consumenten, zelfs als we aan het werk zijn. 

Technologie en telecom als one-stop shop

Consumentenoplossingen een-op-een kopiëren naar de B2B-markt is echter niet voldoende. Uiteraard kunnen technologie- en telecombedrijven geïnspireerd raken door dit soort oplossingen, maar uiteindelijk is het vooral cruciaal dat ze deze overnemen en aanpassen voor hun eigen markt.

Op die manier kan een bedrijf zich werkelijk ontwikkelen tot one-stop shop voor communicatie- en connectiviteitsoplossingen, met geïntegreerde en waardevolle oplossingen voor zowel bedrijven als consumenten.

Naar mijn mening zijn er een aantal belangrijke adviezen voor technologiebedrijven, en telecombedrijven in het bijzonder, om op de juiste manieren in te spelen op de B2B-markt. Om te beginnen is ondersteuning van open standards en interfaces erg belangrijk. 

In de huidige technologieomgeving moet je simpelweg samenwerken met de juiste partners en de juiste interfaces kunnen leveren. Het is de enige manier om een complete oplossing te kunnen bieden en een one-stop shop te worden. Klanten zijn vandaag de dag niet langer op zoek naar een product, maar naar een oplossing die voldoet aan hun behoeften. 

Daarom is naadloze integratie ook heel belangrijk, om de gebruikerservaring te optimaliseren. Uiteindelijk willen mensen gewoon met elkaar communiceren – eenvoudig, naadloos en zonder technische beperkingen. 

​Omarmen van de eindgebruiker

Ten derde is ook het omarmen van de eindgebruiker cruciaal. Zij zijn degenen die je oplossing uiteindelijk gebruiken. Tegen welke problemen lopen zij aan en welke features hebben zij nodig? Een agile werkmethode is heel belangrijk in dit geval, om feedback van eindgebruikers te kunnen implementeren in een vroeg stadium van de productontwikkeling.

Tot slot is het voor bedrijven vooral belangrijk dat zij hun sterke punten kennen en hun visie niet vergeten. Bij Gigaset pro hebben we bijvoorbeeld als missie om bedrijven te ondersteunen om altijd en overal verbonden te zijn. Uiteindelijk zijn we echter een hardware-fabrikant die geen oplossingen op maat ontwikkelt.

Daarom richten we ons op het leveren van devices die relevante features bieden die mensen écht nodig hebben. In combinatie met de juiste partneroplossingen, -platforms en -interfaces, zijn we zo in staat om zowel de zakelijke als de consumentenmarkt kwalitatief goede communicatieoplossingen te bieden – die bovendien een leven lang meegaan. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie