7 tips om potentiële klanten binnen te halen met LinkedIn
Een veel gemaakte fout bij ondernemers of werknemers is dat hun LinkedIn-profiel op een curriculum vitae lijkt. Op deze manier zal je alleen door recruiters gevonden worden in plaats van door potentiële klanten. Om leads te generen is het belangrijk dat het LinkedIn profiel gericht is op waar je nu mee bezig bent.
1. Gebruik een merk foto als achtergrond
Veel mensen gebruiken niet eens een achtergrond op LinkedIn. Als dit wel gebruikt wordt is het vaak een mooi landschap. Dit zegt alleen niks over jou en over wat jij doet. Laat met de achtergrond zien welk vak jij uitoefent en/of bij welk bedrijf jij werkt.
Een veel gebruikt programma om een achtergrond te maken voor jouw LinkedIn profiel is Canva.
2. Zorg dat de kopregel opvalt
De kopregel kan zelf worden aangepast, maak hier gebruik van! Pas je het niet aan dan blijft je baan staan. Het is belangrijk hierin te zetten wat jij te bieden hebt aan jouw klanten. Hou het kort en krachtig, er zit een limiet aan het aantal karakters.
Een voorbeeld: ‘Ik leid bedrijven naar online succes’.
3. Maak gebruik van een profielfoto met hoge resolutie
Gebruik geen lage resolutie foto waar je met je vrienden of huisdier op staat. Zorg ervoor dat alleen jij duidelijk en dichtbij op de profielfoto staat. Als jij op zoek bent naar iemand vind jij het ook fijn om de persoon goed en duidelijk in beeld te zien, toch?
4. Pitch jezelf in de samenvatting
Het is belangrijk dat jouw samenvatting gericht is op wat jij biedt. Zet hier niks in over wat jij in het verleden hebt gedaan bij een ander bedrijf. Dit is voor potentiële klanten niet interessant. Voor hen is het interessant om te lezen wat jij hen te bieden hebt. Zet keywoorden in de samenvatting waar potentiële klanten naar zoeken. Zorg ervoor dat er op het einde een call to action staat. Op deze manier weten potentiële klanten wat zij moeten doen en hoe zij jou kunnen bereiken.
5. Voeg content toe dat bijdraagt aan het verkoopproces
Zie jouw profiel als jouw persoonlijke verkooppresentatie voor potentiële klanten. Voeg ten minste twee multi-media content toe in je samenvatting of bij je ervaring. Dit kunnen links zijn naar blogposten, video’s of landingspagina’s.
6. Vraag klanten om een aanbeveling
Verzamel zoveel mogelijk aanbevelingen voor op jouw LinkedIn pagina. De aanbevelingen zijn een krachtige tool op LinkedIn omdat deze direct wijzen naar het profiel van de klant. Zo kunnen potentiële klanten doorklikken en zien dat de aanbeveling gegeven is voor een echt persoon.
7. Geef belangrijke gegevens aan onder je huidige baanbeschrijving
Zet onder je huidige baanbeschrijving niet wat je doet bij het bedrijf. Beschrijf hier wat jouw oplossingen hebben betekend voor jouw klanten. Toon hier gegevens over hoe jouw producten of diensten de klanten helpen om bijvoorbeeld efficiënter te werken.
Als je jouw LinkedIn profiel geoptimaliseerd hebt zal het een top tool zijn voor de sales.