Zo bepaal je jouw contentstrategie
Hoewel we allemaal druk bezig zijn met onze content marketing, wordt het stapje ‘strategie’ vaak overgeslagen. Dit leidt niet alleen tot verminderde resultaten, maar maakt het ook lastig om in de toekomst dezelfde weg te blijven volgen. Je strategie bepaalt namelijk welke route je neemt richting succes, en geeft je iets om altijd op terug te kunnen vallen. Ontzettend belangrijk dus. Door antwoord te geven op onderstaande vragen, kun jij in no-time een nieuwe contentstrategie bepalen en hier de komende maanden tot jaren mee aan de slag.
1. Wat doe je?
Het is allereerst belangrijk om vast te stellen wat je nu precies doet wanneer het om content gaat. Besluit je bijvoorbeeld bedrijfsinformatie te delen, leuke foto’s te posten, live video’s te maken of de lezer juist een kijkje te geven in je persoonlijke leven? De ‘wat’ vraag is de basis van je plan van aanpak. Mocht je er niet helemaal uitkomen dan kun je altijd de hulp inschakelen van een online marketingbureau; online marketing Nijmegen of andere ondernemingen hebben zich gespecialiseerd in dit soort vragen en kunnen je dan ook perfect ondersteunen.
2. Waarom doe je het?
Wat is het doel van jouw content marketing? Wil je nieuwe klanten aanspreken, je huidige klanten betrekken bij wie je bent en wat je doet of meer winst behalen? De waarom is een belangrijke vraag om iedere keer weer op terug te vallen. Ieder onderdeel van je content moet namelijk passen bij jouw antwoord op deze vraag. Kies je er bijvoorbeeld voor om nieuwe klanten aan te spreken en plaats je persoonlijke foto’s van jou en je hond; dan zul je jouw doelen niet zo makkelijk behalen.
3. Voor wie doe je het?
Kijk vervolgens ook ontzettend goed naar je doelgroep en hun interesses. Hoewel jij het misschien geweldig leuk vindt om je doelgroep te betrekken door persoonlijke content te plaatsen, is dit misschien helemaal niet waar jouw doelgroep interesse in heeft. Misschien vindt jouw doelgroep het wel veel interessanter om updates te krijgen met betrekking tot jouw onderneming of de processen die je dagelijks doorloopt. Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe beter je deze aan kunt spreken.
4. Wanneer doe je het?
Het laatste onderdeel van de contentstrategie is het maken van een planning. Wanneer plaats je welke content op welke kanalen? Ieder social media kanaal heeft zo zijn eigen pieken en dalen; plaats jij jouw content in de pieken, dan heb je natuurlijk een groter bereik dan wanneer je de content op minder populaire momenten plaatst. Onderzoek de ‘wanneer’ vraag om hier later je content planning op aan te kunnen sluiten.