Arbeidsovereenkomst opstellen: zo doe je dat

Arbeidsovereenkomst opstellen: zo doe je dat

Redactie Baaz
Bij het aannemen van een werknemer hoort een arbeidsovereenkomst waar alle verplichte onderdelen in staan vermeld. Maar wanneer moet je welke voorwaarden in het contract opnemen?

Werknemer in dienst

Het is essentieel dat je een duidelijk en goed opgesteld contract opstelt. Wanneer de arbeidsovereenkomst namelijk niet voldoet aan de wettelijke regels, dan wordt het contract ongeldig verklaard. Je moet dan een fikse som of boete betalen die jij aan de overheid, Belastingdienst en/of werknemer in kwestie moet overmaken. Wanneer je een werknemer in dienst hebt? De overheid heeft daar een aantal regels voor opgesteld.
 

  • Bij een gezagsverhouding.
  • De werknemer is verplicht arbeid te verrichtten.
  • De werkgever betaalt loon aan de werknemer.

Arbeidsovereenkomst opstellen

De arbeidsovereenkomst moet aan verschillende voorwaarden voldoen. Zo is een arbeidscontract pas geldig als het mondeling is overeengekomen. Het is dan ook niet verplicht iets ondertekend op papier te hebben staan. Echter, het wordt al snel het woord van de werknemer tegen de jouwe. Het is daarom sterk aan te raden om een contract op te stellen.

LEES OOK: De juiste verzekeringen als ondernemer

Onderdelen arbeidsovereenkomst

Er zijn enkele onderdelen die in vele arbeidscontract voorkomen. De volgende elementen zijn van belang.
 

  • Proeftijd
  • Contractduur
  • (Tussentijdse) opzegtermijn
  • Salaris
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Vakantiedagen
  • Concurrentiebeding
  • Relatiebeding
  • Geheimhoudingsverklaring
  • Beding nevenactiviteiten
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie