Interview: Rob Idink, Managing Director bij HP | Innoveren? Dat kan jij ook
‘Innovatie zit in ons DNA’, vertelt Rob Idink. 23 jaar terug startte hij bij Compaq, het bedrijf dat zeventien jaar geleden fuseerde met HP. Inmiddels werkt hij als Managing Director in Nederland. Zeventien jaar is een lange tijd. 80 jaar, het aantal succesvolle bedrijfsjaren van HP, een nog langere tijd. Hoe houdt de tech-organisatie zich al die jaren staande? Wat is Idinks rol daarin, en nog belangrijker: hoe zorg jij dat jouw bedrijf de eerstvolgende eeuwwisseling meemaakt? Verandering is het toverwoord. En veranderen, leren we van Rob Idink, dat kan jij ook.
‘Bij de moderne ondernemer ontstaat er een steeds grotere behoefte naar nieuwe, innoverende gedachten die kunnen bijdragen aan het succes van hun onderneming’, vertelt Idink. ‘We verschillen in bedrijfsgrootte, maar dezelfde behoefte en gedachte staat bij ons centraal.’
‘In 1939 startte HP als Founding Partner van Silicon Valley. Het team bestond uit mensen met een diepe achtergrond in technologie. Toch hebben we van vroeg af aan niet alleen technologie, maar bovendien innovatie beschouwd als één van de belangrijkste pijlers voor groei. Nog altijd bestaat onze strategie uit drie hoofdthema's: core, growth en future. Met name wat betreft growth en future stellen we emerging technologies (opkomende technologie, red.) centraal. Virtual reality, augmented reality en mixed reality (VR, AR en MR, red.) zijn een deel van die opkomende technologieën en daarmee een vast onderdeel van onze strategie en toekomstvisie.’
‘Waarom? De markt van VR ondergaat een gigantische groei. Op wereldwijd niveau zien we dat de huidige marktwaarde van 2 miljard in een paar jaar doorgroeit naar 27 miljard. Dat geeft enorme ontwikkelingen aan die gepaard gaan met mogelijkheden. Heeft een bedrijf trainingsbehoeften, ben je bijvoorbeeld een dienstverlener of consultant, dan is kennis een product op zichzelf. VR introduceert wat dat betreft een wereld aan kansen. Kennis is zo veel beter over te dragen in een immersieve VR-, AR- of MR-omgeving. Het trainen van klanten of personeel kan bovendien op afstand. Zo zal een automonteur VR naar eigen hand kunnen zetten door personeel op te leiden in een VR-omgeving, een omgeving waar de medewerker zich voor een uitsnede van een motor bevindt, benoemingen van onderdelen en al. Hetzelfde geldt voor het trainen van ziekenhuispersoneel. Ingrepen kunnen vandaag de dag realistisch gesimuleerd worden, wat de kwaliteit van medische dienstverlening enorm opschroeft.’
Waardig?
De aanschaf van hardware (bijvoorbeeld brillen) en software (omgevingen voor trainingsdoeleinden): geen kleine investering, al helemaal niet voor het MKB - een segment dat met relatief beperkte middelen het hoofd boven water houdt. Hoe betaalt VR zich terug?
‘Doe je een investering, bijvoorbeeld met de aanschaf van een specifieke applicatie (benodigd programma waarmee – bijvoorbeeld – de automonteur een garage simuleert, red.) in combinatie met een virtuele bril en een mobiele workstation (rugtascomputer voor mobiel gebruik van VR, red.), start je vervolgens met het aanbieden van trainingen, dan is de te behalen winst gigantisch. Kennis wordt efficiënter overgedragen, klanten en medewerkers hoeven niet op eenzelfde locatie te zijn om ondersteund of getraind te worden, dus wordt reistijd verminderd. Binnen HP hebben we grootschalige afdelingen die uiteenlopende technische support bieden aan partners en klanten. Support is een complexe zaak, klanten worden periodiek en intensief getraind en toegelicht. Voorheen lieten we klanten hiervoor vanuit elke windhoek invliegen. Inmiddels is dat volledig overbodig. Door middel van VR zijn we in staat om support en training aan te bieden op afstand, significante kosten worden bespaard.’
Nu jij
Innovatie mag dan wel in het DNA van een doorgewinterd bedrijf zitten, maar het formuleren en uitvoeren van vernieuwende ideeën is ook voor jou te verwerken tot corebusiness. ‘HP wil een totaalprovider zijn.
Daarbij hoort het delen van kennis en mogelijkheden met partners, partners zoals jij. Jarenlang hebben we prijzen mogen winnen voor het stimuleren van MKB'ers, het geven van duwtjes in de juiste richting’, vertelt Idink. ‘Met een andere bril naar innovatie te kijken: niet alleen richten op het vertellen van een verhaal, maar het beleven van een verhaal. We komen tegemoet door groeikansen en business cases te introduceren, aan te tonen welke trends waardevol zijn en bijbehorende oplossingen te ontwikkelen.’
Via platform Megatrends voorziet HP in een overzicht van onmisbare, wereldwijde trends. Zoals gebruikelijk kwam het initiatief tot stand uit HP's eigen drang tot innovatie; zoals gebruikelijk deelt het bedrijf zijn bevinding maar al te graag met jou - de partner, de MKB'er, de moderne ondernemer. Kort gezegd start je al met innoveren door een enkele blik te werpen op een samenvattende video van drie minuten, waaruit blijkt op welke uiteenlopende trends je het komende jaar - ook op de meest kleinschalige werkvloer - kan inspelen.
De ontwikkeling van de producten waarmee deze kansen te benutten zijn neemt HP op zich. Voor een overzicht van direct beschikbare VR-oplossingen bezoek je de aangegeven website.