Een elektrische fiets van de zaak? Vanaf volgende jaar wordt het makkelijker!
We weten allemaal dat fietsen naar het werk stukken beter is voor het milieu dan het gebruik van vervuilende diesels. Het is dan ook vreemd dat de huidige bedrijfsfietsenregeling, die het gebruik van duurzame mobiliteitsvormen zou moeten stimuleren, zo ingewikkeld en omslachtig is. Erg populair is deze regeling dan ook niet onder werkgevers.
Op prinsjesdag in 2018 werd een wetswijziging bekendgemaakt die een elektrische fiets van de zaak in het nieuwe jaar een stuk aantrekkelijker maakt. Het doel van deze nieuwe regeling is het stimuleren van het gebruik van duurzame mobiliteitsvormen. Een versimpeling van de huidige regeling door het wegnemen van de administratieve rompslomp en het afvangen van privé kilometers middels bijtelling, maakt een elektrische fiets leasen voor zakelijk gebruik een interessante optie.
De huidige regeling
De huidige regeling kent een behoorlijk ingewikkelde regelgeving. Het aanschaffen en gebruiken van een elektrische fiets van de zaak wordt dan ook gezien als ingewikkeld en omslachtig. Erg populair is de fiets van de zaak dan ook niet. De regeling zoals deze nu is vereist een sluitende administratie die iedere privé rit tot op de kilometer nauwkeurig documenteert. Tot op heden valt de bedrijfsfiets onder de werkkostenregeling. Dit houdt in dat een werkgever tot 1,2 procent van het verzamelinkomen van alle medewerkers belastingvrij mag gebruiken voor uitgaven die werknemers ten goede komt. De flink hoge aanschafprijs van een elektrische fiets slaat een behoorlijk gat in dit budget waardoor al snel wordt afgezien van de koop.
Tot 2014 was de bedrijfsfietsenregeling, beter bekend als het fietsplan, een stuk eenvoudiger te hanteren. De btw van een bedrijfsfiets tot €750,- was volledig aftrekbaar, zonder afhankelijk te zijn van andere uitgaven. Een afname in populariteit is dan ook goed te verklaren als de voormalige fietsplan regeling wordt vergeleken met de bedrijfsfietsenregeling die nu geldt.
De nieuwe regeling
In november 2018 is het voorstel om de bedrijfsfietsenregeling zoals deze nu is te vereenvoudigen, geaccordeerd door de Tweede Kamer. Dit houdt in dat op 1 januari 2020 de nieuwe regeling definitief zijn intrede zal maken. Wat er precies gaat veranderen is dat de enorme berg aan administratie die nu nog onlosmakelijk is verbonden aan een bedrijfsfiets, wordt teruggebracht naar het minimale. Daarnaast is een sluitende kilometeradministratie niet meer nodig, omdat de kilometers die privé worden gereden worden afgevangen middels de 7 procent bijtelling die jaarlijks wordt betaald. Dit komt neer op slechts een paar euro per maand.