Start je eigen dropshipping webwinkel in 7 stappen
Dropshipping is een populair business model voor webwinkeliers en bij uitstek geschikt voor ondernemers die locatie onafhankelijk willen werken. Ook veel mensen die naast een vaste baan wat extra inkomen willen genereren kiezen voor dropshipping.
In dit artikel bespreken we wat je moet doen om een succesvol dropshippingbedrijf op te starten. Voordat we je op weg helpen, leggen we eerst nog even kort uit wat dropshipping is.
Wat is dropshipping?
Dropshipping is een business model waarbij een webwinkelier geen voorraad aanhoudt. In plaats daarvan plaatst de webwinkelier namens de klant een bestelling bij een andere partij (een fabrikant, groothandel of retailer). Deze levert de goederen rechtstreeks aan de klant, uit naam van de webwinkelier.
Dropshipping heeft verschillende voordelen voor de webwinkelier. Je kunt starten met een webwinkel zonder dat je investeert in voorraad. Tegelijkertijd loop je niet het risico dat je met voorraden blijft zitten. Je kunt ook gebruikmaken van het inkoopvoordeel van je leverancier. Daar staat tegenover dat je wel genoegen moet nemen met lagere marges.
Hoe start je je eigen dropshipping webwinkel?
Hoewel het tegenwoordig heel eenvoudig is om een webwinkel te bouwen, heb je wel wat voorbereiding nodig om een succesvolle dropshoppingbusiness te starten. Hoe pak je dat aan?
1. Kies een dropshipping niche
Als eerste heb je een goede niche nodig voor je webwinkel. Wat voor producten ga jij verkopen? Als je een goed merk wilt opbouwen, is het van belang dat je een soort producten kiest die op een of andere manier met elkaar te maken hebben.
Het kiezen van een goede niche is niet makkelijk. Onderstaande vragen helpen je op weg.
- Wat is mijn passie? Het is niet alleen leuk om spullen te verkopen die je zelf ook gebruikt.
- Tegen welke problemen loop ik zelf aan? Erger jij je altijd aan de langzame WiFi thuis? Je bent vast niet de enige en misschien kun je dit probleem niet alleen voor jezelf oplossen, maar ook voor anderen.
- Wat is de winstmarge? Als je een leuke niche hebt gevonden, is het zaak om te kijken hoe winstgevend jouw producten zijn. Is de winstmarge hoger dan 40 procent, dan is het interessant.
- Hoeveel concurrentie is er? Als er veel andere webwinkels zijn, gaat het moeilijk worden om klanten te trekken. Kies bij voorkeur een niche waar niet al te veel concurrentie is.
2. Welke producten wil je verkopen?
Als je een niche hebt gevonden, betekent dat nog niet meteen dat je goede producten hebt om te verkopen. De volgende soorten producten zijn geschikt voor dropshipping.
- Kleine en lichte producten: Kleine producten zijn goedkoop te verpakken en te verzenden. Heb je een product dat in een brievenbuspakje past, dan is dat helemaal fantastisch.
- Tussen de € 20,- en de € 200,-: Bij producten die goedkoper dan € 20,- zijn, is het moeilijk om een goede marge te maken. De meeste mensen kopen producten van € 200,- en meer niet ongezien online. Alles tussen de € 20,- en de € 200,- is perfect.
Houd er rekening mee dat niet alle producten verkocht worden door dropshipping groothandels. Wil je bijvoorbeeld smartphones verkopen van Apple of Samsung? Deze merken leveren meestal niet aan groothandels, maar hebben hun eigen distributiekanalen. Wil je graag iets doen met smartphones, kijk dan bijvoorbeeld eens naar accessoires.
3. Vind een betrouwbare leverancier
Als je weet welke producten je wilt kopen, dan is het zaak om een goede dropshipping leverancier te vinden. Let daarbij in ieder geval op de volgende dingen.
- Kosten: Hoeveel moet je betalen per bestelling? Is er een vast maandelijks bedrag om ‘aangesloten’ te zijn bij een netwerk?
- Service: Wat voor service biedt de dropshipping leverancier aan je klanten? Kun je zelf makkelijk terecht als je vragen hebt?
- Goede producten en promotiematerialen: Sommige dropshipping groothandels leveren producten van matige kwaliteit. Controleer altijd je producten voordat je deze verkoopt. Let er ook op dat de groothandel promotiematerialen (zoals productfoto’s) heeft van goede kwaliteit.
Richt je je puur op de Nederlandse markt, dan kan het zinvol zijn om een dropshipping leverancier uit Nederland te kiezen. Op deze manier kun je sneller leveren dan je concurrenten die hun spullen uit China halen.
4. Maak je bedrijf klaar
Veel dropshipment leveranciers doen alleen zaken met bedrijven. Registreer je bedrijf bij de Kamer van Koophandel en vraag een BTW-nummer aan, zodat je klaar bent om te ondernemen. Het is een kleine stap in het geheel, maar wel een belangrijke voorwaarde voor succes.
5. Bouw je webwinkel
Nadat je de contacten hebt gelegd met een groothandel, kun je je webwinkel bouwen. Voor de meeste dropshippers is een platform als Shopify een goede keuze. Met Shopify kun je snel en eenvoudig een mooie webwinkel opzetten. Veel dropshipping groothandels, waaronder Dropified, hebben koppelingen met Shopify, waardoor je razendsnel je bestellingen door kunt sturen naar je leveranciers.
6. Trek bezoekers naar je webwinkel
Als je je webwinkel eenmaal hebt staan, heb je nog maar een ding nodig: klandizie. Er zijn verschillende strategieën die je kunt gebruiken om klanten naar je webwinkel te halen. We bespreken de belangrijkste:
- Zoekmachineoptimalisatie: Veel mensen komen bij een webwinkel terecht omdat ze een concrete vraag hebben. Zorg ervoor dat je webwinkel goed gevonden wordt in zoekmachines .
- Schrijf content: Een goede blogpost op je website helpt niet alleen om hoger te scoren in zoekmachines. Je kunt je klanten ook laten zien dat jij een expert bent op het gebied van de producten die je verkoopt.
- Social media: Sommige webwinkels drijven op verkeer dat van social media komt. Verkoop je producten die goed te fotograferen zijn, zoals kleding of make-up, dan kun je niet om social media heen.
- Advertenties: Advertenties op zoekmachines of social media kunnen winstgevend zijn. Je loopt hierbij wat risico dat je niet uit de kosten komt, maar als je weet wat je doet, kan je erg veel omzet genereren.
7. Blijf verbeteren
Er zijn altijd mogelijk om jezelf te blijven verbeteren. Na verloop van tijd weet je welke producten je klanten interessant vinden. Je kunt je webwinkel hierop aanpassen. Waar mogelijk kun je kijken of je je service kunt verbeteren. Je moet je blijven verbeteren; de concurrentie zit immers ook niet stil.