Gastexpert | Sterre van Leer over de voordelen en het onnodige taboe rondom coaching
Het wemelt van de coaches. In Nederland zijn het er inmiddels maar liefst 63.000. Ook voor ondernemers is het aanbod enorm. Van coachend leiderschap tot inclusief management, en van high performance coaching tot het vinden van de juiste werkprivébalans. Wat levert dat op? En hoe haal je het meest uit een coachtraject? Gastexpert Sterre van Leer, hoofdredacteur van Psychologie Magazine, vertelt.
Dat coaching big business is, blijkt uit het onderzoek van Psychologie Magazine naar de stand van coaching in Nederland. Bijna een kwart van de Nederlanders heeft ooit een coach bezocht en één op vijf Nederlanders heeft een vraag of probleem waarbij ze graag professionele coaching zouden willen. Het gaat daarbij in veel gevallen om werkgerelateerde vragen, zoals het vinden van een nieuwe loopbaanstrategie (30 procent) of leren omgaan met stress- en burn-out klachten (30 procent). Tegelijk geeft 20 procent van de ‘overwegers’ aan door de bomen het bos niet meer te zien. Zij weten niet goed hoe ze de coach kunnen vinden die hun (werk)situatie snapt en aanvoelt welke vervolgstappen het gewenste resultaat zullen opleveren.
‘Klikt’ het?
De meeste coachtrajecten lopen via de werkgever: veel bedrijven werken bijvoorbeeld met een paar vaste coaches. Dat is niet altijd gunstig, want zowel ons eigen onderzoek als wetenschappelijke studies laten zien dat een persoonlijke ‘klik’ de belangrijkste voorspeller is voor een succesvol coachingstraject. Businesscoach Dian Lens beaamt het belang van een goede match: ‘Het helpt als je als ondernemer of manager een coach hebt die snapt in welke omgeving je opereert.’ Doordat ze zelf meer dan 30 jaar in de corporate wereld meedraaide, begrijpt Lens als geen ander waar haar coaches tegenaan lopen. ‘De druk om te presteren is enorm. Door middel van coaching breng ik nieuwe perspectieven, waardoor ondernemers hun talent beter leren benutten.’
Maatwerk
De vervolgvraag: wat levert een coachtraject ondernemers op? Recente meta-analyses laten zien dat coaching op de werkvloer positieve effecten heeft op (onder andere) de prestaties, vaardigheden en welzijn van coachees. Geldt dit voor iedere onderneming? Lens: ‘Het resultaat hangt van verschillende factoren af. Coaching in een grote corporate vraagt bijvoorbeeld om een heel andere insteek dan coaching binnen een start- of scale-up. De cultuur en organisatiestructuur zijn anders en dus spelen er andere thema’s en worden er andere competenties en resultaten verwacht.’
Lens geeft het voorbeeld van drie studievrienden, die binnen een paar jaar uitgroeiden van een start-up naar een bedrijf met meer dan 100 medewerkers. Een van de eigenaren meldde zich bij haar met de vraag hoe zij en hun teamleads vorm konden geven aan coachend leiderschap. Want al wilden ze nog zo graag met een open- en nieuwsgierige houding naar hun medewerkers luisteren; in hun hoofd waren ze vaak al bezig met de uitkomst van het gesprek. Lens: ‘Als ondernemer heb je geleerd om resultaatgericht te denken. Vaak weet je daardoor al van tevoren wat je uit een gesprek wilt halen, wat écht luisteren naar de ander in de weg kan staan. Samen met deze groep heb ik daarom een dag op het strand georganiseerd, waar we onder andere hebben geoefend met mindfulness: bewust bezig zijn met wat er in het hier en nu speelt.’
Hoe zo’n oefening valt? Lens: ‘In het begin is er wel eens weerstand. Zo van: ik wéét het heus allemaal wel. Maar vaak gunnen mensen zich in een snelle business niet genoeg tijd om goed naar zichzelf te kijken. Als ze dat wel doen, blijkt de positieve verandering opeens heel dichtbij.’
Het taboe van tafel
Een mooi resultaat. Maar eerlijk is eerlijk: een écht succesvolle ondernemer of manager heeft toch helemaal geen coach nodig? Jawel. We willen ons ontwikkelen, beter worden, iets doen met onze talenten. De concurrentie wordt venijniger, we werken anders en langer én we willen duurzaam inzetbaar blijven. En vergeet alle ZZP’ers en mensen met een eenmanszaak niet: zij missen vaak een sparringpartner die ze scherp houdt. Een coach die jou en je business begrijpt kan die rol heel goed vervullen.
Om de kans op de juiste klik te vergroten, lanceerde Psychologie Magazine onlangs Coachfinder.nl: een online platform dat op basis van persoonlijke voorkeur en een slim algoritme de zoektocht naar een gecertificeerde, betrouwbare coach eenvoudiger maakt. Met Coachfinder willen we mensen helpen zelf een coach te selecteren die bij hun loopbaan, levensfase en persoonlijke hulpvraag past.
Taboe
Dat coaching inmiddels geen taboe meer is, laten ook de cijfers uit ons onderzoek zien: 79 procent van de mensen die een coach bezocht, is positief over het eindresultaat en bijna driekwart is trots op het feit dat ze hiermee het heft in eigen handen hebben genomen. Ook Lens ziet een coaching-traject als een goede investering: ‘In veel bedrijven zorgt coaching voor meer verbinding tussen medewerkers en een fijnere, open sfeer. Bovendien laat je als werkgever zien dat je altijd kunt blijven leren. Een beter voorbeeld kun je volgens mij niet geven.’