De Eindbazen van Informer: zo overleef je een crisis
Alleen door dagelijks op de cijfers te zitten, houd je het hoofd boven water. 'Daar helpen we je bij', vertellen Remco Frühauf (CEO) en Peter Potters (CCO), Eindbazen van deze editie. In 1993 richtte Remco Frühauf Informer op. Nu, decennia later, weten we dat het bedrijf de definitie van boekhouden zou veranderen.
Actie
Met ingang van de coronacrisis staken Peter, Remco en hun teams de koppen bijeen. Niet om een nieuwe richting te bepalen. Ook niet om de schade in kaart te brengen. Al bijna 30 jaar lang richt Informer zich precies op hetgeen dat de honderdduizenden getroffen ondernemers boven water kan houden. Een nieuwe richting zou overbodig zijn; van schade is geen sprake. Wél op de agenda: alle, maar dan ook écht alle manieren om het nog makkelijker te maken om bovenop de financiële cijfers - en daarmee levenslijn - van een bedrijf te zitten.
In een notendop
‘Ik kom uit een tijd waarin alles overgetikt werd’, vertelt Remco. ‘Een stenen tijdperk, bol van de accountants die bankafschriften handmatig verwerkten. Vandaag de dag is alles anders. Aangifte doe je direct vanuit het pakket. 80 procent van een financiële administratie is te automatiseren. En met elke softwareupdate die we introduceren, wordt dat percentage hoger. Boekhouden kan iedereen.’
Informer streeft naar zerotouch administratie. Bonnetjes en facturen moeten zo snel als mogelijk verwerkt kunnen worden. De administratie-kantvan-zaken wordt zo makkelijk mogelijk gemaakt door een scala aan functies, waaronder elektronische facturatie en een zeer intelligente BoekRobot.
Hoewel de som van Informer’s onderdelen een extreem goede basis voor de administratie van een Nederlandse ondernemer vormt, zijn de genoemde functies niet uniek. Toch innoveert het bedrijf wel degelijk. ‘En in tegenstelling tot alternatieve pakketten’, voegt Peter toe, ‘innoveren we niet voor de accountant, maar de ondernemer.’
‘De accountant is onmisbaar bij een financiële administratie. Daar is iedereen het over eens. Toch kan een te grote afhankelijkheid van de accountant problemen veroorzaken. Goede ondernemers, menen we, willen en hebben dagelijks inzicht in hun bedrijf. Niet door te leren van de jaarrekening van vorig jaar, maar door vooruit te blikken op de toekomst. Het laatste bereik je uitsluitend door dagelijks met de cijfers bezig te zijn.’
‘Niet alles is zelf te doen. De verantwoordelijkheid van een accountant loopt uiteen. Wij zorgen voor een goede scheiding tussen hetgeen dat je het beste zelf kan oppakken en de zaken die een professional waarborgen. Fiscaliteit en fiscale optimalisatie mag je aan het einde van het jaar met de accountant bespreken. Maar dankzij de automatisering die we met Informer op tafel leggen, doe je de administratie en BTW-aangifte gewoon zelf.’
Hoe?
De boodschap is helder: houd jouw business in eigen handen. Twintig jaar terug was dat knap lastig. Toen vrat de administratie van een kleinbedrijf al gauw een aanzienlijk deel van de week op. Maar de wereld verandert. En met alle vernieuwing waar de pakketten van Informer mee gepaard gaan, vallen de redenen voor het uitbesteden van een boekhoudingen in het niet.
De nieuwste versie van Informer stelt een nieuwe samenwerking met de Belastingdienst, boekhouden via WhatsApp en een vernieuwd ontwerp centraal. De toevoegingen zijn zo divers dat het nieuws een aparte sectie waard bleek. Dus vind je het overzicht onderaan dit artikel.
Inzicht
Even belangrijk - en tevens de reden dat Remco en Peter de Eindbaaz-titel ontvangen - is het reddende inzicht Informer aanbiedt.
De administratie die jij eenvoudig aanvult en verwerkt levert waardevolle inzichten op. Enerzijds omdat je met de kleintjes bezig bent, maar evengoed door de statistieken die Informer op basis hiervan opmaakt en presenteert.
Versie 4, de meest recente update, introduceert persoonlijke widgets. Onder andere de omzet, te betalen btw, debiteurensaldo en cashflow van jouw bedrijf zijn naar wens in één dashboard weer te geven.
Aangezien elke onderneming andere behoeften heeft, bepaalt elke gebruiker zelf welke informatie naar voren komt’, vertelt Peter. ‘Een aanzienlijk deel van onze huidige gebruikers - en Nederlandse ondernemers in het algemeen - hechten enorme waarde aan cashflowinzichten. Logisch, want cash is king. Haal je het woverzicht naar voren, dan weet je bijvoorbeeld direct of en hoeveel debiteuren je deze week dient te benaderen om alles draaiende te houden. Elk inzicht helpt je om prioriteiten te stellen en tijd in te delen.’
‘Vermijd je de cijfers’, besluit Remco, ‘dan onderneem je niet. Boekhouden is ondernemen. Je komt er niet onderuit. En moet weten wat er in- en uitgaat, zij het op de kleine of grote sch
Tot slot
Peter en Remco zijn geen Eindbazen omdat ze zo verdomd vaardig zijn in het ontwikkelen en verkopen van boekhoudpakketten. Ook niet omdat het laatste een direct resultaat is van hun jarenlange passie voor financiële administratie. Nee: financiële administratie ís ondernemen. En daarmee ondernemen Peter en Remco voor de ondernemer.
Versie 4
Informer Online, één van Informer’s pakketten, leent zich bij uitstek voor MKB’ers en ZZP’ers. De software werd onlangs vernieuwd. Versie 4 is beschikbaar. Hieronder vind je een greep uit de updates.
Belastingdienst. Een langdurige samenwerking met de Belastingdienst maakte het eerder mogelijk om direct vanuit Informer aangifte te doen en direct via iDEAL te betalen. Na de aangifte ontvang je een aanslagoverzicht dat identiek is aan de brief die na een aangifte door de Belastingdienst wordt verstuurd. Waar het proces van oudsher uitsluitend in het portaal van de Belastingdienst uit te voeren is, kan alles vandaag de dag in Informer.
‘De introductie sloeg goed aan’, vertelt Peter. ‘Dusdanig goed dat we verder zijn gaan brainstormen. De coronacrisis maakt een foutloze administratie nog belangrijker dan voorheen. Dus hebben we samen met de Belastingdienst besloten om boekhoudkundige hulp bij boekingen toe te voegen.’
Dat werkt als volgt. Bij het boeken ontvang je realtime advies van de Belastingdienst. Verwerk je een factuur op ‘zakelijke kleding’, dan schotelt de software je de regels en voorwaarden voor. Dit voorbeeld laten we overigens niet aan toeval over: ‘zakelijke kleding’ blijkt één van de meest foutgevoelige categorieën. ‘Van de ZZP'ers die we regelmatig en bewust over dit onderwerp spreken, wist bijna niemand hoe het zat’, licht Peter toe. ‘De onwetendheid onder deze groep veroorzaakt turbulentie met de Belastingdienst. Sommigen baten nou eenmaal bij een heldere uitleg op het juiste moment. Dus ontvang je vanaf Versie 4 begrijpelijke boekhoudkundige help op de momenten waarop dat nodig is.’
WhatsApp. 'Al 27 jaar lang proberen we boekhouden zo eenvoudig mogelijk te maken’, vertelt Remco. ‘En met elke update komen we verder.’ Versie 4 introduceert een Chatbot voor WhatsApp. Onder andere foto’s van bonnetjes of facturen zijn via WhatsApp in Informer te verwerken. Je maakt een foto, stuurt een bericht en handelt de registratie af. Zonder de software ooit te hoeven openen. Daarmee is het kwijtraken van bonnetjes verleden tijd.
Remco: ‘Dergelijke functies zag je eerder alleen bij grote bedrijven als KLM. We zijn dan ook de eerste ontwikkelaar die het in een boekhoudpakket voor elkaar krijgt. De chatbot doet overigens veel meer dan het verwerken van een bon of factuur. Alle informatie, waaronder het aantal openstaande debiteuren of de verschuldigde btw, zijn via WhatsApp op te vragen.’
Verder maakt Versie 4 het mogelijk om elke bank te koppelen. Ook is het dashboard op diverse manieren vernieuwd. Navigeer voor een volledig nieuwsoverzicht naar de website.