Waarom jouw bedrijf CRM-software nodig heeft
Met CRM-software bespaar je namelijk ontzettend veel tijd die je normaal kwijt bent aan het verzamelen en managen van klantendata. Wat een CRM-systeem precies is en waarom jouw bedrijf het moet hebben voor optimaal succes lees je in dit artikel.
Nederland kent meer dan 1,8 miljoen bedrijven, waarvan vrijwel ieder bedrijf klanten heeft die producten of diensten afnemen. Toch werkt een groot deel van die ondernemingen nog zonder een zogeheten CRM-systeem. Dat is zonde, want zo’n systeem maakt jouw leven als ondernemer veel gemakkelijker!
Wat is CRM precies en hoe gebruik je het?
Voordat je aan de slag gaat met CRM-software is het natuurlijk wel zo handig om te weten wat CRM precies is. CRM staat voor Customer Relationship Management; als systeem of software is het de basis waarin je alle informatie en gegevens van klanten en bedrijven opslaat. Hoewel een groot deel van de Nederlandse ondernemers nog niet over een CRM-systeem beschikt, zien wel steeds meer ondernemers de voordelen ervan in.
Je kunt namelijk uiteraard wel zorgen voor je eigen CRM-software of systeem, maar eerlijk is eerlijk: eigenlijk werkt het wel zo prettig wanneer dit geautomatiseerd gaat. Dat is direct het grootste voordeel van CRM; je hebt met zulke software binnen no time een duidelijk overzicht van alle klantgegevens en overige data om succesvol te kunnen werken. Dit soort systemen gebruik je via je laptop, desktop of tablet en is vaak via een cloud te bereiken.
Laat je bedrijf groeien met een juist CRM-systeem
Dat betekent dat je dergelijke gegevens overal kunt inzien - waar je ook bent en wanneer dat ook is. Dat is ideaal met oog op het laten groeien van je bedrijf. Het is namelijk allang niet meer alleen het verkoopteam van een onderneming dat ervoor moet zorgen dat er nieuwe verkopen en kansen daartoe worden gemaakt. Het is in de moderne samenleving vandaag de dag juist het marketingteam dat hier ook grotendeels verantwoordelijk voor is. Zij kunnen met een up-to-date CRM-systeem efficiënt aan de slag met bedrijfsgroei.
CRM wordt namelijk niet alleen gebruikt voor daadwerkelijke gegevens; ook worden er handmatig en automatisch leads ingevuld die gegenereerd worden via online campagnes, webinars, ingevulde formulieren op websites en meer. Met die informatie kan er worden ingespeeld op de wensen van klanten en kunnen er uiteindelijk meer diensten en/of producten worden verkocht. Op die manier is CRM dus onmisbaar binnen een succesvol bedrijf.
Met CRM kun je ‘moeilijk te bereiken’ klanten bereiken
Een ander voordeel van CRM is dat je een heel duidelijk inzicht krijgt in de communicatie met je klanten. Veel organisaties schaffen dergelijke software aan wanneer zij merken dat de communicatie tussen het bedrijf en de klant niet helemaal lekker loopt. Ze merken bijvoorbeeld dat een groot deel van de omzet niet uit bestaande maar uit nieuwe klanten die niet blijven hangen komt. Als goedlopend bedrijf wil je uiteraard dat je klanten blijven hangen voor een eventueel tweede, derde of vierde aankoop.
Met behulp van CRM kun je inzicht krijgen in dat onbekende deel van je klanten: wie zijn ze en hoe kun je ze bereiken? Hierbij moet je weten dat CSM-software in zo’n geval hand in hand gaat met de juiste marketing en automatisering van marketing. De gegevens die je via CSM te zien krijgt, maken het eenvoudiger om die klanten sneller te kunnen bereiken. Schakel marketingautomatisering in zodat dergelijke processen automatisch kunnen worden uitgevoerd.
Persoonlijke benadering van klanten met CRM-software
Zoals je misschien wel weet, is klanttevredenheid binnen een bedrijf ontzettend belangrijk. Zijn klanten immers niet tevreden dan zullen ze ook niet snel terugkomen. Met behulp van de gegevens binnen je CRM-systeem kun je de ervaring van klanten heel persoonlijk maken; iets wat zeker bijdraagt aan een hogere klanttevredenheid. Je kunt per klant ieder moment van contact persoonlijk en volledig op maat maken waardoor communicatie nog belangrijker is dan je misschien dacht. Het CRM-systeem helpt je bij dit proces. Het grote voordeel van zo’n persoonlijke aanpak is dat klanten zich aangesproken voelen en het idee hebben dat je de voorkeuren van de klanten kent. Dat geeft vaak een prettig gevoel, waardoor ze sneller eraan denken om nogmaals een dienst of product bij je bedrijf af te nemen.
Dit is nog maar een klein aantal van de vele voordelen van CRM-software; er zijn namelijk nog veel meer voordelen te vinden. Zo biedt een CRM-systeem een veilige opslagruimte waarbij je toegang kunt hebben tot de database vanaf meerdere locaties. De gegevens die hierin staan zijn beveiligd en gaan nooit verloren. Ook weet je precies wanneer wat besteld is en wanneer klanten bijvoorbeeld vervanging nodig hebben van een dienst of product. Dat soort informatie wordt allemaal bijgehouden door het systeem. Ideaal toch?