Online drukker Simian vestigt zich in Brugge om België te veroveren
Ambitie drukwerkgigant: omzet in drie jaar verdubbelen tot 15 miljoen
De Groningse online drukkerij Simian wil België veroveren. De drukwerkgigant zet in op een verdubbeling van de omzet in drie jaar tijd, van 7,5 miljoen nu naar 15 miljoen euro medio 2024. Daartoe heeft het bedrijf een eerste fysieke vestiging bij onze zuiderburen geopend waar de klantenservice is gehuisvest. Brugge vormt vanaf vandaag de uitvalsbasis om de positie van marktleider te bemachtigen.
Simian is in Nederland vooral bekend van het merk en dochteronderneming Reclameland. In België is dat het label Drukland. Met dat merk is het bedrijf de nummer twee in de markt. Klanten in België krijgen het drukwerk tot nu toe geleverd vanuit het Groningse Westerbroek en dat blijft voorlopig ook zo. De persen in Groningen bedrukken alles wat je maar kunt bedenken: van flyers, koffiekoppen en spandoeken tot visitekaartjes en vlaggen. Vandaag besteld betekent in veel gevallen morgen in huis, ook bij onze zuiderburen.
Versnelling hoger
Met de opening van de eerste fysieke vestiging in Brugge schakelt de onderneming van CEO Wouter Haan een versnelling hoger om de Belgische markt verder in te palmen. In het kantoor in het centrum van de stad is de klantenservice gehuisvest. De ambities van Drukland.be zijn groot: binnen de drie jaar moet de omzet in België verdubbelen, van 7,5 naar 15 miljoen euro. Met de uitbreiding is een eerste investering van zo’n 100.000 euro gemoeid.
“De opening van onze eerste vestiging in België is niet zomaar een randinvestering. We hebben hier al meer dan 100.000 klanten, voornamelijk bedrijven, maar we willen de Belgische markt helemaal veroveren en marktleider worden”, vertelt CEO Haan. In eerste instantie ligt de focus op Vlaanderen, maar het is niet uitgesloten dat in een later stadium wordt uitgebreid naar het Franstalige Wallonië.
Inspelen op trends
Haan vervolgt: “Door een vestiging te openen in België voelen we de Belgische markt beter aan. We zullen nog meer kunnen inspelen op de trends die in België anders zijn dan in Nederland: Belgen kopen bijvoorbeeld meer vlaggen, bedrukte kleding, spandoeken en banners dan Nederlanders. En ze willen hun bestelling vaak sneller in huis hebben. Met onze eerste Belgische vestiging spreken we gewoon nog beter de taal van de Belgische consument.”
De fysieke komst naar België biedt werkgelegenheid in West-Vlaanderen. Om de vestiging in Brugge te bemannen, gaat Drukland.be op zoek naar tien Belgische werknemers met kennis en ervaring in de sector. Haan: “We hopen de vacatures snel in te vullen. We willen dat onze Belgische klantendienst tegen eind juli operationeel is. Zo kunnen we onze Belgische klanten nog beter bijstaan en nog sneller beleveren. En hoewel onze persen in Nederland staan, zijn we nu al de snelste drukkerij in België.”