Extra uren, gelukkige medewerkers en verhoogde productie: Thuismakers slaan drie vliegen in één klap
Toen thuiswerken zijn intrede deed, vonden organisaties verschillende manieren om hun medewerkers tegemoet te komen. Niet alleen de wettelijk verplichte maatregelen, zoals een thuiswerkvergoeding en ARBO-geschikt meubilair, helpen de thuiswerker. Werkgevers voegden ook secundaire arbeidsvoorwaarden toe, zoals flexibele werktijden, om hun mensen tevreden en gezond te houden. Vitaliteit is belangrijker dan ooit, en is deels afhankelijk van de balans tussen werk- en privéleven. Dienstverlener Zizo vond een manier om op dat gebied drie vliegen in één klap te slaan.
Tekst: Jessica Laurense, Algemeen Manager bij Zizo
Wie vóór 2020 een kantoorbaan had bij een werkgever die hem of haar goed beviel, hoefde zich om verschillende dingen geen zorgen te maken. Eén van die redenen was een opgeruimde, schone werkomgeving waar je na werktijd geen omkijken meer naar had. Dat is in 2022 anders: de werkplek is vaak een kamer thuis, of de keukentafel, en de meeste mensen hebben niemand in dienst om voor die werkomgeving te zorgen.
Irritaties rond het huishouden
Onderzoeksbureau Markteffect onderzocht in opdracht van Zizo de situatie rondom het huishouden onder meer dan 2000 tweeverdieners in Nederland. Slechts 16 procent bleek hulp in te schakelen voor het huishouden, terwijl bijna de helft (46%) van de mensen weleens irritaties heeft op dat gebied. Je ziet ook dat bijna iedereen (87%) taken in het huishouden uitstelt. De ramen lappen, een auto wassen, strijken en de tuin onderhouden: het zijn een paar voorbeelden van klusjes die routinematig niet gebeuren.
Meer dan 40 procent van de tweeverdieners met kinderen maakt zich regelmatig zorgen over de staat van het huishouden. Tegelijk voert 35 procent van de tweeverdieners huishoudelijke taken uit onder werktijd; voor tweeverdieners opgeteld samen zo’n 15.5 uur, of bijna twee volledige werkdagen. Werkend Nederland lijkt een schone werkplek noodzakelijk te vinden én wil een opgeruimd thuis. Net zo belangrijk: een significant deel van werkend Nederland wil niet alleen vrije tijd besteden aan het schoonmaken van de werkomgeving (en de rest van het huis), doet het huishouden dus in de baas z’n tijd en kost zijn werkgever op die manier veel geld.
Laptop dicht, vrije tijd ‘aan’
Organisaties zijn erbij gebaat dat werk ‘werk’ blijft, en hun mensen in privétijd zoveel mogelijk opladen. Een tevreden, blije medewerker werkt namelijk beter. En een medewerker die zijn vrije tijd kan besteden aan dingen die ertoe doen (sporten, andere hobby’s, een dagje uit, een goed boek en natuurlijk de familie, aldus het onderzoek), zal blij en tevreden zijn. Het is daarom gek dat organisaties tot voor kort weinig aandacht aan hun mensen besteedden tijdens de momenten dat de laptop gesloten is. Bovenstaand geldt natuurlijk niet alleen voor thuiswerkers, maar ook voor cruciale beroepsgroepen. Vitale medewerkers in de zorg of het onderwijs willen thuis óók ontspannen. Hoe ontzorg je al die mensen optimaal?
Salaris repareert niet wat een verstoorde werk-privébalans kapot kan maken. Organisaties moeten (vooral in de war for talent die overal plaatsvindt) aan secundaire arbeidsvoorwaarden denken die medewerkers aan ze binden en ze helpen behouden. Mensen willen een fiets, een dagje uit, een cursus of hulp bij het huishouden. Werknemers willen er zelfs aan mee betalen, aldus 57 procent van de respondenten uit Zizo’s onderzoek.
Zizo ziet eens kans om drie vliegen in één klap te slaan. Wat als je als werkgever je mensen tegemoet kunt komen met een ‘thuismaker’, iemand die voor een opgeruimd en welkom huis zorgt? Dan bespaar je als bedrijf de gemiste uren die sommigen medewerkers aan de afwas besteden (1), maak je mensen gelukkiger (2) én bied je ze de vrije tijd die ze meer tevreden en daarmee productiever maakt (3). Thuismakers zijn daarmee de oplossing voor problemen die vóór corona al bestonden, maar sinds de pandemie nog veel relevanter werden.