Naamsbekendheid vergroten? Zo kun je jouw merk positioneren
Zoek jij een slimme manier om een merk te positioneren? Om herkenbaar te zijn voor potentiële klanten, loont het om een sterke merkidentiteit te hebben. Dit geeft focus en richting op alle vlakken in jouw business. Met een goede brandingsstrategie zorg je ervoor dat alles wat je doet perfect aansluit bij wat het merk belooft. Van city branding tot purpose branding: zo zet je branding in!
IJzersterke merkidentiteit
Wat is branding? Branding is een identiteit die aanwezig is in elke interactie met de klant. Met een brand image creëer je een unieke associatie bij de doelgroep. Hiermee beïnvloed je bewust de beeldvorming van klanten over het handelsmerk. Je laat namelijk zien waar het merk voor staat en tegelijkertijd zoek je naar aanknopingspunten uit de belevingswereld van de beoogde klanten.
Brandingsstrategie
Tegenwoordig hebben consumenten veel meer keuzes in producten en diensten, waardoor een goede online merkidentiteit onmisbaar is geworden. Met een sterke online identiteit word je herkenbaarder voor potentiële klanten en zullen ze eerder voor het merk kiezen. Het vergroten van de naamsbekendheid via een Digital Agency is daarom een goede manier om jezelf te onderscheiden van de rest. Naast verschillende soorten marketingstrategieën zijn er ook allerlei brandingsstrategieën die je kunt inzetten.
Corporate branding
Allereerst zorgt een scherpe positioneringsstrategie ervoor dat er unieke associaties ontstaan bij het handelsmerk. Met een sterke belofte is de kans des te groter dat de klanten bij jouw brand terug zullen keren. Wil je het bedrijf duurzaam laten groeien? Ga dan voor een slimme langetermijnstrategie als corporate branding: deze brandingsstrategie gaat over de naamsbekendheid van het bedrijf.
City branding
Uiteraard hebben steden en landen er ook baat bij om een sterke merkstrategie uit te voeren. Daarmee kunnen ze namelijk financiers, toeristen en studenten aantrekken. Amsterdam doet dit heel succesvol met ‘I Amsterdam’, terwijl Alkmaar door de lancering van Alkmaar Prachtstad een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Purpose branding
Nu consumenten steeds meer nadenken over hun maatschappelijke impact, is het slim om purpose branding in te zetten. Daardoor kun je op een krachtige wijze contact maken met nieuwe klanten én vergroot je met het merk de positieve sociale impact. Zo speelde Dove met haar campagne succesvol in op een belangrijk probleem dat hun doelgroep ervaart: het sterk veroordelende schoonheidsideaal.
Social media-marketing
Wil je zoveel mogelijk zakelijk succes behalen? Via platforms als Instagram en Facebook vergroot je de online vindbaarheid en kom je in contact met nieuwe klanten. Als je producten of diensten regelmatig aanbiedt op social media, kun je meteen ontdekken bij welk publiek ze passen. Mogelijk vind je voor jouw product wel een interessante doelgroep…
Met behulp van de bovenstaande tips vergroot je de naamsbekendheid!