Rob Idink - Eindbaaz 2.2022 - De digitale transformatie van Nederland

Rob Idink - Eindbaaz 2.2022 - De digitale transformatie van Nederland

Redactie Baaz

HP Presence helpt bedrijven met oplossingen voor hybride werken

‘‘De wereld is enorm veranderd sinds de uitbraak van COVID-19. Er is een enorme versnelling gekomen rondom digitaal werken en digitale experiences,’’ vertelt Rob Idink, Managing Director van HP Nederland. Als we doorvragen over de nieuwe manier van werken vertelt hij over hybride werken in Nederland, de digitale transformatie die hierbij komt kijken en waar bedrijven rekening mee moeten houden.

Hybride werken

Het is duidelijk dat de pandemie een blijvend effect heeft op het bedrijfsleven, zowel wereldwijd als in Nederland. Bedrijven werden geconfronteerd met een situatie waarin veel collega’s plots thuis moesten werken, maar niet ieder bedrijf was hier even goed op voorbereid. ‘‘Als je kijkt naar HP zie je dat wij al een langere tijd aan hybride werken deden, ook voor COVID-19. Sommige bedrijven deden dat toen nog helemaal niet, sommige een beetje’’, zegt Rob. 

‘‘Als je kijkt naar de situatie in Nederland, blijkt dat we in het algemeen best wel technology savvy zijn. Dus we hebben over het algemeen een goede digitale infrastructuur, waardoor op afstand werken voor een groot gedeelte wel mogelijk is,’’ gaat Rob verder. 

Volgens hem is hybride werken een complexe legpuzzel met technologische, sociale, culturele maar ook psychologische aspecten. Bedrijven moeten nu gaan nadenken over hoe zij zorgen dat deze thema’s met elkaar wordt verbonden. Er moet gekeken worden naar de samenhang in totaliteit: ‘‘Dat is ook onze gekozen benadering. In tijden van verandering, van hybride werken, zagen we dat een groot gedeelte van de mensen, meer dan negen op de tien, veel behoefte had om flexibel te werken.’’

Flexibiliteit is key

Maar wat betekent dat flexibel werken precies? ‘‘Enerzijds dat je mensen de ruimte geeft locatie-onafhankelijk te werken, dus thuis, op kantoor, maar ook onderweg. Anderzijds betekent flexibel werken ook dat je mensen in staat stelt om op hun eigen tijden, dus tijdsonafhankelijk, te werken. Het klassieke concept van negen tot vijf is helemaal niet meer relevant,’’ legt hij uit. ‘‘Het gaat erom dat je zorgt dat je werkt op de momenten waarop jij denkt dat je de grootste bijdrage kunt leveren aan het bedrijf, zonder de balans met je privé te verstoren.’’

Digitalisering is bij de overstap naar hybride werken essentieel geworden. Bij zo’n digitale transformatie komen voor veel bedrijven vragen om de hoek kijken zoals: hoe kun je dat op een veilige manier borgen? ‘‘Er ontstaat een belangrijk nieuw vraagstuk over veiligheid en cybersecurity, wat heel actueel is. Over vragen als: hoe kun je als IT-manager op afstand nog op een veilige manier omgaan met je hele IT-park? Maar ook: hoe kun je dat op afstand op een goede manier managen en hoe kun je daar oog op houden?’’ In deze veranderende wereld is het volgens Rob belangrijk om goed na te denken over het versterken van je digitale experience, vooral als een steeds groter gedeelte van je werknemers op afstand gaat werken.

Functies van het kantoor

Het nut van het kantoor is een ander belangrijk punt binnen de digitale transformatie van het bedrijf. ‘‘Laat ik mezelf even als voorbeeld nemen,’’ begint Rob. ‘‘Als ik op kantoor kwam, had ik mijn meetings en veel focus-gerelateerd werk. Ik ging mijn e-mails afhandelen en voerde specifieke taken uit.’’ Het kantoor gaat in de tijd van hybride werken een hele andere functie krijgen. ‘‘Een functie waarin het gaat over collaboration. Waar het veel meer gaat over creatief zijn met elkaar, waar het gaat over het kantoor als de sociale hub.’’ 

Drie maanden voor de uitbraak van COVID-19 verhuisde HP naar een nieuw pand. Dit pand was bij de bouw al gericht op digitaal en duurzaam werken. Het kantoor bevat onder andere collaboration rooms, focus rooms en brainstorm rooms. ‘‘We hadden al nagedacht over de nieuwe functies van het kantoor. Waar ik voorheen naar kantoor kwam om met name focus-gerelateerd werk uit te voeren, kom ik nu naar kantoor voor andere dingen zoals om te brainstormen over de toekomstplannen van HP en voor social verbinding.’’

Rob gaat verder: ‘‘We hebben het kantoor eens gebruikt voor het beoefenen van yoga. We hebben het kantoor gebruikt voor een All Employee Day, waarbij collega’s die elkaar een lange tijd niet hadden gezien konden speed daten, we hadden wellbeing sessions en we kwamen bij elkaar voor de barbecue.’’ 

In de nieuwe wereld van werken zal je goed moeten nadenken over hoe je het kantoor een nieuwe invulling geeft door de vraag te stellen: hoe richt je het kantoor in om de toekomst van hybride werken mogelijk te maken? Maar je zal ook moeten nadenken over hele andere dingen, zoals de activiteiten zelf.

‘‘We gebruiken het kantoor ook als HP Experience Center waarin we klanten en partners kunnen uitnodigen om met onze producten en oplossingen kennis te maken. We hebben een trainingsruimte en op het dak een mooi plateau wat we gebruiken voor yoga of anderszins,” geeft Rob als voorbeeld. ‘‘Dus je moet nadenken, enerzijds over het gebouw zelf. Je ziet nu ook een trend dat veel van de beslissers binnen grote en kleine bedrijven nadenken over het geven van een andere invulling aan de functie van het kantoor. Anderzijds moet er worden nagedacht over de activiteiten om voldoende pull te creëren om werknemers naar kantoor te krijgen.’’

Integratie binnen HP

HP heeft deze activiteiten integraal vervat in een HP wellbeing programma waarin holistisch wordt gekeken naar een groep van activiteiten voor physical wellbeing, mental wellbeing en financial wellbeing. ‘‘Die activiteiten laat ik door de mensen zelf organiseren. Dat is heel krachtig, want hierdoor creëer je inclusiviteit, engagement en motivatie.’’

En met dit soort activiteiten worden niet alleen workouts rondom het kantoor of een digitale kookworkshop bedoeld: ‘‘We geven ook serieuze, professionele trainingen over hoe je omgaat met digitale tools in het digitale tijdperk. Ondanks het feit dat wij als bedrijf natuurlijk technisch onderlegd zijn, is het toch heel belangrijk om tools, zoals Microsoft Teams of Zoom, uit te leggen om ze uiteindelijk maximaal te kunnen gebruiken.’’

Het is bij het geven van een andere invulling van het kantoor en de georganiseerde activiteiten natuurlijk wel belangrijk dat het past binnen de culturele setting van het bedrijf. Bij HP is de cultuur veranderd in principes die iedereen kent binnen het bedrijf, de HP Way.

Eén van die principes luidt: we grow together. En binnen dit element hebben we het ook over samenwerken. ‘‘Daar heb je de linking-pin met onze vorm van hybride werken, waar wij ook zeggen dat we mensen vertrouwen schenken in datgene dat ze doen.’’ En dat vertrouwen is erg belangrijk wanneer je als bedrijf de hybride werkvorm gaat toepassen. Je hebt dan namelijk minder zicht op wat mensen doen. Het is belangrijk dat er een voldoende basisvertrouwen is om mensen op afstand hun werk te laten doen en flexibel te laten invullen. 

‘‘Belangrijk om altijd te onthouden is: hybride werken is nooit een doel op zich. Waarom hebben wij hybride werken? Omdat we daarmee een aantal dingen willen bereiken. We willen daarmee uiteindelijk productiever zijn door de inzet bijvoorbeeld van digitale tools. Maar we willen ook een moderne werkgever zijn en talent aantrekken en behouden en daar een moderne, een toekomstgerichte visie op hebben. Tenslotte wil HP als werkgever laten zien dat we leider zijn als het gaat om workplace solutions voor de toekomst en daarvoor iets kunnen betekenen voor klanten en partners.’’

Technologische verandering

Uit onderzoek van HP blijkt dat ook dat 63 procent van de Nederlandse werknemers nog vaak problemen hebben op het gebied van technologie rondom hybride werken. Daar ligt een mooie kans om technologie en innovatieve veel meer te omarmen. HP kan klanten hierbij helpen. ‘‘Dat kan een publieke klant zijn of een private klant, een grote corporate of een mkb’er. Wij bieden tal van mobiele-, audio- en video-oplossingen met HP Presence. Dit doen we op een veilige manier met HP Wolf security,’’ vertelt Rob. 

Veel van de oplossingen van HP kunnen in een ‘As-a-Service’-concept verkregen worden. Op deze manier hoeft niet altijd per definitie heel veel geld gespendeerd te worden. ‘‘We faciliteren bijvoorbeeld bepaalde IT-behoeftes, in combinatie met bepaalde business partners waar wij gebruik van maken, om in gezamenlijkheid oplossingen aan mkb-klanten te bieden.’’

Hiermee is HP uniek gepositioneerd. HP is namelijk de enige partij die zowel compute, printing als supplies kan aanbieden in een As-a-Service model maar dat ook in alle marktsegmenten kan doen: de consument en de zakelijke gebruiker, van groot tot klein. 

‘‘Binnen HP hebben wij persona’s gecreëerd, type groepen van gebruikers die bepaalde gemeenschappelijke karakteristieken hebben, waar dan een specifiek portfolio van producten en diensten op kan aansluiten. Bij onze finance afdeling zien we dat er gebruik wordt gemaakt van hele zware computing systemen, zij kunnen oplossingen gebruiken specifiek gericht op deze zware computing. Maar we hebben ook de mobiele oplossingen voor onze sales afdeling. Deze groep medewerkers is voor een groot gedeelte van de tijd onderweg en wil op een gemakkelijke én veilige manier snel toegang krijgen tot informatie.’’ 

Als je kijkt naar hoe de werkplek er in de toekomst uit gaat ziet, denkt HP aan een gepersonaliseerd kantoor. ‘‘De verpersoonlijking is een heel wezenlijk aspect en willen we op een veilige, te managen en duurzame manier invullen. En daar kunnen we richting de markt veel in betekenen.’’ Met het nieuwe pand kan HP klanten en partners laten zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat. ‘‘Als klanten langskomen laat ik gelijk zien hoe digitaliteit werkt. Onze bureaus zijn allemaal digitaal geconnect, dus ik kom aan en bestuur mijn smartphone mijn digitale werkplek, als voorbeeld’’, vertelt Rob.

HP Presence

En zo zijn er nog meer voorbeelden waarin HP een helpende hand kan aanbieden. Vandaag de dag heeft HP Presence tal van audio- en video-oplossingen te bieden die helpen tijdens een videoconference. Deze oplossingen hebben artificial intelligence ingebouwd en kunnen heel slim kijken hoe je informatie het beste tot je kan nemen. De audio wordt versterkt bij de persoon die aan het woord is. En met HP Auto Frame blijf je altijd in beeld, ook als je even je benen strekt door middel van tracking in de camera. Dit zijn tal van digitale tools die je kunt gebruiken om de digitale experience te verbeteren. 

Daarbij kan technologie volgens Rob een factor zijn om het hybride werken beter mogelijk te maken. Veel bedrijven in Nederland zijn nog op zoek naar zulk soort technologie en HP maakt dit mogelijk op zowel kantoor als thuis. ‘‘Wij hebben middelen ter beschikking gesteld om ook thuis je digitale workplace te creëren en om wellbeing mogelijk te maken in deze tijd.’’ 

De meeste mensen maken thuis gebruik van mobiele oplossingen. Je ziet vaak dat er gebruik wordt gemaakt van notebook technologie, zodat ze mobiel zijn binnen hun huis. ‘‘Maar daarnaast worden er ook printer oplossingen gefaciliteerd, die vaak gecombineerd zijn in een As-a-Service vorm bijvoorbeeld met HP Instant Ink. De HP printer is zodanig intelligent dat, al voordat de inkt op is, je nieuwe inkt krijgt toegestuurd.’’ Het inkopen van As-a-Service concepten hebben een enorme vlucht genomen in Nederland. Dat geldt voor de cartridges, maar ook voor de werkplekken als geheel. ‘‘De mkb’er in Nederland kan in de toekomst de werkplek gewoon als een dienst afnemen, waar hij een mix heeft van computing- en printing-oplossingen’’, vertelt Rob.

HP heeft een aantal strategische acquisities gedaan die logisch passen binnen het concept workplace solutions. ‘‘We hebben Teradici overgenomen. Dat bedrijf maakt het mogelijk high-end computing op afstand te faciliteren. Ze hebben bepaalde software om op afstand, via je PC of via een Chrome model of via een tablet, op een makkelijke manier remote afstand te krijgen tot je werkplek.’’ Naast Teradici heeft HP ook Poly overgenomen. ‘‘Zij hebben audio- en video-oplossingen die ons helpen om audio en video op een heel ander niveau te brengen,’’ legt Rob uit.

Verandering is nu nodig

‘‘Als je kijkt naar het bedrijfsleven in Nederland, denk ik dat we digitalisering echt moeten omarmen en dat technologie en innovatie een hele belangrijke rol gaan spelen om hybride werken mogelijk te maken. Dus daar moet je je als bedrijf nu op voorbereiden.’’

‘‘Als HP hebben we een goede kijk op dit thema en kunnen een leidende rol spelen, niet alleen door de innovatieve die we voorstaan en de technologie die we bieden, maar ook doordat we het zelf doorleven. Hybride werken houdt niet op bij technologie: het raakt ook sociale, psychologische, culturele aspecten. Wanneer je dat in samenhang bekijkt en er de juiste balans in vindt, denk ik dat je in staat bent om hybride werken op een goede manier invulling te kunnen geven. Maar die urgentie, die ligt wel nu’’, benadrukt Rob.

Info: hp.com

HP Presence, HP, Eindbaaz, magazine, baaz 2.2022, hybride werken, Rob Idink, HP Nederland, Awards

Over Rob Idink

Rob is al 25 jaar in dienst bij HP en ook buiten het bedrijf sterk maatschappelijk betrokken. Daarnaast is Rob regelmatig te vinden op Nyenrode, waar hij het leuk vindt om in verschillende programma’s zijn kennis en kunde te delen met de nieuwe generatie. Rob vertegenwoordigt daarnaast als bestuurslid de stichting OPEN (Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-Waste Nederland) en vertegenwoordigt de technologiebedrijven binnen de ICT sector op dit thema duurzaamheid mede richting de politiek in Den Haag.

HP Innovation Journal

HP publiceert periodiek een HP Innovation Journal waar over innovatie binnen verschillende onderwerpen wordt gepraat. Dit document dient als inspiratiebron voor klanten en businesspartners van HP. Zo werd er ook een Innovation Journal over The Future of Work gepubliceerd, waarin wordt besproken hoe HP hierin een bijdrage wil leveren richting de Nederlandse markt. Scan de QR code om deze HP Innovation Journal te lezen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie