Veilig een gezonde pup kopen en verkopen via Puppyplaats.nl
Nog altijd zijn honden het favoriete huisdier van gezinnen in Nederland: maar liefst 17.8% van de huishoudens heeft een trouwe viervoeter in huis en menig Nederlander overweegt actief om er (nog) een te verwelkomen. Echter, trekt de populariteit voor honden – tijdens, maar ook na de corona lockdowns – verkopers aan, die hun kans schoon zien om op ongereguleerde platformen hondenliefhebbers op te lichten of om hen een pup te verkopen met gezondheidsproblemen. De nu al populairste website voor de koop en verkoop van honden in Nederland, Puppyplaats, lanceert haar nieuwe website vol nieuwe en geoptimaliseerde features om de meest veilige marktplaats te creëren en het beste te bieden voor de gebruikers en de pups.
Een nieuwe Europese standaard voor de koop en verkoop van pups komt naar Nederland
Sinds de aankoop van website in mei 2021, werkt het team van Pet Media Group aan de optimalisatie van de Puppyplaats website. Met geavanceerde features op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en veiligheid wordt de website gelijkgetrokken met de leidende dierenmarktplaatsen in Europa en de UK die binnen het portfolio van de technologie startup vallen en een nieuwe Europese standaard voor de koop en verkoop van pups geïntroduceerd.
Vanaf dit moment kunnen zowel kopers als verkopers zich op de website verifiëren met een ID-verificatie die vergelijkbaar is met de methode die door internationale banken wordt gehanteerd. Hierbij wordt een foto van het rijbewijs, ID of paspoort geüpload die middels AI-technologie vergeleken wordt met een foto die on the spot wordt gemaakt. Puppyplaats is de eerste Nederlandse dierenmarktplaats waarin deze technologie is geïmplementeerd.
Waar het stimuleren van dierenwelzijn Puppyplaats’ prioriteit is zijn de criteria op dit vlak uitgebreid, waarbij zelfs verder wordt gegaan dan de lokale wetgeving. Officieel mogen pups in Nederland na zeven weken een nieuw thuis krijgen, maar Puppyplaats voegt hier een extra week aan toe voor de beste ontwikkeling van de dieren. Na acht weken kan moedermelk namelijk veilig worden ingewisseld voor vast voedsel. Daarnaast moeten kopers op de website vanaf nu altijd de mogelijkheid krijgen om naar de dierenarts te gaan met hun nieuwe pup, voordat de daadwerkelijke verkoop plaatsvindt.
Ook kunnen er nu advertenties worden ingezet voor de adoptie van pups - eventueel geboost voor meer zichtbaarheid – en zijn er nieuwe regels en beperkingen ingevoerd voor verkopers met het oog op dierenwelzijn. Zo zijn fokkers die op grote schaal tegelijkertijd meerdere puppy-nesten aanbieden niet meer welkom, aangezien dit veelal ten kosten gaat van de gezondheid van de honden. Daarbij is ook de verkoop van geïmporteerde pups (met België als uitzondering) niet meer toegestaan, evenals pups die zijn gekocht met een intentie om hen door te verkopen en kunnen geregistreerde, verantwoordelijke fokkers dit aantonen op hun profiel voor vertrouwen bij kopers.
Voor kopers biedt Puppyplaats vanaf nu nieuwe en verbeterde manieren om een pup te vinden door uitgebreide zoekfilters. Zo kunnen zij nu zoeken naar pups die worden aangeboden in specifieke steden en notificaties aanzetten voor nieuwe advertenties die overeenkomen met hun wensen. Ook hebben zij nu de mogelijkheid om zoekopdrachten op te slaan en eventueel als ‘gezocht’ advertentie in te zetten en favoriete advertenties te bewaren. Ten slotte kunnen alle gebruikers nu gemakkelijk en veilig met elkaar communiceren via de toegevoegde chatfunctie en kunnen zij inloggen via hun social media accounts.
“Dierenwelzijn is onze prioriteit. We hebben een ‘zero-tolerance’ beleid voor scammers en uitbuiters. Hiervoor hebben we strenge veiligheidscontroles geïmplementeerd en hanteren we zelfs striktere regels dan de Nederlandse wet voorschrijft. We zijn enorm trots om vandaag de meest veilige marktplaats van Nederland te lanceren voor koper, verkoper en bovenal: de pups”, aldus Nadine Koop, website manager van Puppyplaats.
De nieuwe veiligheidsmaatregelen zijn effectief gebleken bij de andere Europese dierenmarktplaatsen in Pet Media Group’s portfolio. Sinds de technologie van de startup wordt ingezet bij de grootste dierenmarktplaats in de UK, Pets4Homes, wordt maar liefst 40% van de advertenties geblokkeerd, omdat verkopers niet door de screening komen. Sinds de overname is het team van Puppyplaats in omvang verdubbeld en worden diverse experts ingezet om ervoor te zorgen dat alleen legitieme advertenties op het platform verschijnen en dat honden en hun toekomstige eigenaren worden beschermd.
Over Puppyplaats & Pet Media Group
Puppyplaats is de grootste gratis online dieren marktplaats van Nederland, met maar liefst 40.000 geregistreerde gebruikers. In mei 2021 werd de website overgenomen door Pet Media Group, een in Stockholm gevestigde startup. Pet Media Group ontwikkelt op Europese schaal leidende marktplaatsen gericht op dieren door, en zet geavanceerde technologie in voor; meer veiligheid en vertrouwen bij kopers en verkopers, meer gebruiksgemak en een hoger dierenwelzijn. Het bedrijf is actief in Scandinavië, de UK, Italië, Spanje en Tsjechië en met de overname van Puppyplaats sinds vorig jaar ook in Nederland.