Stabiliteit in de supply chain stimuleert klanttevredenheid
De afhankelijkheid van Europese bedrijven op internationale leveranciers is al langer een hot topic in de wereld van B2B-commerce en de afgelopen jaren is dit debat opnieuw aangewakkerd.
Het uitblijven van leveringen, waardoor producten niet naar de andere kant van de wereld konden worden vervoerd, heeft de activiteiten van Europese bedrijven destijds, en nog steeds, flink beïnvloed. Laat staan de schade die het heeft veroorzaakt. Langdurige partnerschappen met leveranciers aan de andere kant van de wereld zijn op het spel komen te staan.
Zoek het dichterbij
Bij veel bedrijven is de supply chain altijd vrij lang geweest waardoor ze afhankelijker waren van de overzeese leveranciers. Vaak kan een bedrijf een leverancier voor hetzelfde product ook dichterbij zoeken. Maar waarom is het zo belangrijk en effectief om die keten zo klein mogelijk te houden en wat zijn de voordelen voor de klanten?
Optimalisatie van de supply chain; alleen maar voordelen
Een van de grootste drijfveren van het optimaliseren en het dichterbij houden van de supply chain, is het vergroten van de stabiliteit van de leveringen. Een korte bevoorradingsketen biedt het bedrijf en de klant een stuk meer vertrouwen in de levering. Hoe kleiner de supply chain, hoe stabieler de leveringsketen wordt. Want laten we eerlijk zijn, er is niets zo vervelend als bedrijven, mensen of leveringen waar niet met het volste vertrouwen op gerekend kan worden.
Een ander voordeel om als bedrijf voor een korte leveringsketen te kiezen, zijn de lagere logistieke kosten voor het bedrijf. De transportkosten dalen, want de afstand die overbrugd moet worden is simpelweg kleiner. Dit leidt tot een lagere CO2-uitstoot wat vanuit duurzaamheidsoogpunt positief is.
Naast de voordelen op duurzaamheidsgebied zijn er ook kwalitatieve voordelen van een geoptimaliseerde supply chain. Alle producten die in Europa worden gefabriceerd, voldoen namelijk aan de Europese richtlijnen en certificeringen. Bedrijven kunnen door de geoptimaliseerde supply chain bovendien flexibel inspelen op de veranderende klantvraag en marktontwikkelingen. Hierdoor heeft dat bedrijf een onderscheidend vermogen en concurrentievoordeel. Bedrijven hebben op deze manier een grotere innovatiecapaciteit in samenwerking met ketenpartners. Alleen maar voordelen dus!
Alles voor de klant
Manutan lanceerde deze zomer een ‘Made in Europe’-campagne. Dit betekent dat het bedrijf de supply chain zo klein en efficiënt mogelijk wil krijgen en houden. We zijn ze goed op weg. Al 91% van de leveranciers van de producten die Manutan verkoopt komen uit Europa.
De optimalisatie van onze supply chain heeft altijd al hoog op de agenda gestaan. Maar sinds de pandemie is het veel duidelijker geworden hoe afhankelijk je bent van je leveranciers, juist wanneer ze niet kunnen leveren. Met deze campagne proberen wij transparant te zijn over onze supply chain. De klant staat bij ons altijd voorop en we zien dat de verhoogde stabiliteit en flexibiliteit van onze leveringsketen het goed doet bij de klanttevredenheid, super!”, aldus Erik Koenraads, Director Finance & Operations.
Al met al is de grootste drijfveer van het verkleinen van de supply chain de verbeterde klanttevredenheid. Door snellere, efficiëntere en stabielere leveringen kunnen klanten met het volste vertrouwen bij jouw bedrijf bestellen. Want waarom zouden we ver zoeken als we het beter dichtbij kunnen houden!