Vier manieren waarop 5G de fysieke winkelervaring opnieuw vorm kan geven

Vier manieren waarop 5G de fysieke winkelervaring opnieuw vorm kan geven

Redactie Baaz

Klanten die fysiek een winkel bezoeken, hebben hoge verwachtingen bij hun bezoek. De afgelopen jaren zijn ze immers gewend geraakt aan het feit dat online winkelen via apps en e-commerce-websites eenvoudig en naadloos verloopt. Zij verwachten hetzelfde serviceniveau bij hun bezoek aan een winkel. Voor fysieke winkels betekent dit dat de behoefte aan snelle, betrouwbare connectiviteit groter is dan ooit.

Een voorbeeld: stel je voor dat een winkel een slimme spiegel installeert waarmee klanten een reeks outfits in verschillende maten kunnen 'passen' zonder zich ooit daadwerkelijk om te hoeven kleden. Deze spiegel kan een levensechte, gepersonaliseerde 'weerspiegeling' geven van de pasvorm van het kledingstuk op het lichaam van de klant. 

En stel dat de slimme spiegel de klant niet alleen laat zien hoe hij er in een bepaalde outfit uitziet. Hij geeft ook aan of de kleding in voorraad is en stelt de klant in staat om de kleding rechtstreeks via het touchscreen te kopen. Dit brengt de winkelervaring dichter bij de online ervaring maar vraagt wel om snelle, betrouwbare connectiviteit. 

Dan Bieler, hoofdanalist bij Forrester en auteur van The CIO's Guide to 5G in the Retail Sector, zegt dat het van cruciaal belang is dat retailers steeds verder digitaliseren - vooral in hun fysieke winkels.  

"Traditionele retailers moeten verder kijken dan het leveren van een hoogwaardig product tegen de juiste prijs. In plaats daarvan moeten winkels diensten en ervaringen leveren bovenop hun product", aldus Bieler. "Ze moeten op een andere manier kijken naar customer engagement en hun sales- en marketingactiviteiten. Dit betekent een enorme verschuiving in de bedrijfsstrategie." 

Met 5G en Mobile Edge Computing (MEC) kunnen retailers de hoge snelheid en lage latency krijgen die nodig zijn om betere fysieke winkelervaringen en meer personalisatie te bieden, zegt Jean-Emmanuel Biondi, Principal bij Deloitte Retail, Wholesale and Distribution. 

"5G en edge computing zullen de opkomst van nieuwe technologieën mogelijk maken die zakelijke vraagstukken aanpakken en de beperkingen van fysieke winkels wegnemen", zegt Biondi. "Zonder deze beperkingen kunnen retailers zich richten op de customer experience." 

Hier zijn vier manieren waarop retailers 5G kunnen gebruiken om de fysieke winkelervaring te verbeteren. 

Voorraadbeheer 

Hoewel klanten back-end operaties zoals het bijhouden en controleren van de voorraad niet zien, is dit werk essentieel om de juiste producten in de schappen en in de boodschappentassen te krijgen. Voorraadbeheer in een omnichannel-omgeving wordt steeds complexer, maar 5G kan helpen de voorraad sneller aan te vullen door een combinatie van intelligente camera's en sensoren te gebruiken om de voorraad te controleren en producten automatisch aan te vullen als ze bijna op zijn. 

"Retailers kunnen videoanalyse gebruiken om te begrijpen waar voorraad moet worden aangevuld en om vervolgens beslissingen te nemen over het opnieuw toewijzen van goederen", zegt Biondi. "Omdat het verzamelen van data ingewikkeld wordt, kan 5G zorgen voor de realtime data die nodig is om beslissingen over het aanvullen van de voorraad te nemen." 

AR/VR in winkels 

In interactieve paskamers kunnen klanten verschillende maten passen en accessoires toevoegen zonder dat ze de kamer hoeven te verlaten. In de kamers kunnen klanten ook factoren zoals het licht veranderen om te zien hoe een outfit er op verschillende momenten van de dag uitziet. Hetzelfde scherm dat dienst doet als virtuele spiegel kan ook informatie geven over het bestellen van artikelen die niet op voorraad zijn. 

"Winkels kunnen 5G gebruiken om de connectiviteit te krijgen die ze nodig hebben voor meer geavanceerde technologie, waardoor ze de personalisatie en ondersteuning kunnen bieden die grotere bedrijven nu al bieden," zegt Bieler. Sommige winkels kunnen ervoor kiezen om bekabelde netwerken volledig te vervangen door 5G-netwerken. 

De metaverse 

In de metaverse, een virtuele omgeving waar mensen met elkaar kunnen communiceren, zijn merken en retailers steeds nadrukkelijker aanwezig. Volgens Bieler betekent de snelheid en latency die nodig zijn om de datadoorvoer in de metaverse te verwerken, dat 5G voor een revolutie kan zorgen. 

In feite zal 5G uitgebreide en meeslepende VR-ervaringen mogelijk maken. Je zou bijvoorbeeld virtueel de textuur van een trui kunnen voelen. In de metaverse, een virtuele omgeving waar mensen met elkaar kunnen communiceren, zijn merken en retailers steeds nadrukkelijker aanwezig. Volgens Bieler betekent de snelheid en latency die nodig zijn om de datadoorvoer in de metaverse te verwerken, dat 5G voor een revolutie kan zorgen. 

In feite zal 5G uitgebreide en meeslepende VR-ervaringen mogelijk maken. Je zou bijvoorbeeld virtueel de textuur van een trui kunnen voelen. 

Autonome winkels 

De toekomst van het winkelen zou wel eens contactloos kunnen zijn. Fans die hun favoriete voetbalteam aanmoedigen kunnen straks wellicht hun snacks, drankjes en merchandise kopen in een winkel zonder personeel. Klanten gebruiken een creditcard om de winkel binnen te gaan, kiezen de gewenste artikelen uit het schap en lopen vervolgens gewoon naar buiten. Visuele technologie scant of items worden meegenomen. Wanneer de klant de winkel verlaat, wordt automatisch een bedrag van zijn creditcard afgeschreven en krijgt hij per e-mail een ontvangstbewijs. Door de lage latency die 5G-technologie kan bieden, wordt de verkoop in bijna realtime verwerkt. 

"Retailers die 5G en edge computing omarmen zullen ook in staat zijn om de technologie vijf tot tien jaar in de toekomst te visualiseren", zegt Bondi. "De enige manier om alle use cases te ondersteunen is door 5G-, edge- en cloudtechnologieën allemaal te gebruiken". 

Dit artikel is geschreven door Rolf Hellemons, Associate Director bij Verizon Business Benelux 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie