5 manieren klanten beter leren kennen

5 manieren klanten beter leren kennen

Redactie Baaz

Voor bedrijven is het essentieel dat ze hun klanten kennen. Zonder te weten aan wie je je product of
dienst verkoopt, heeft ondernemen eigenlijk weinig zin. Hoe verkoop je immers iets als je geen idee
hebt waar je klanten wonen, wat hun hobby’s zijn en wat ze belangrijk vinden. Het kennen van
klanten gaat overigens veel verder dan alleen hun koopgedrag. Waar er nog meer kansen liggen
ontdek je in dit artikel.

Veiligheid gegarandeerd met KYC

KYC staat voor Know Your Customer en betekent letterlijk: ken je klant. Dit wordt alleen maar
belangrijker. Voor bedrijven in bepaalde branches, zoals de financiële wereld, is het zelfs verplicht
om klanten te onderzoeken voordat er zaken worden gedaan. Dat onderzoek gebeurt via een KYC-
check. De verplichting is er voor bedrijven die vallen onder de Wet ter voorkoming van witwassen en
financieren van terrorisme.

Met goede KYC software breng je al je klant- en transactiedata samen tot een uniek klantbeeld.
Daarmee weet je zeker dat je veilig zaken doet met de nieuwe klant of dat er een vroegtijdige streep
door de samenwerking gaat.

Ga bij klanten op bezoek

Ondernemen is geen eenrichtingsverkeer, waarbij je wacht tot de klant weer langskomt. Je kunt de
klanten ook zelf bezoeken. Natuurlijk is het voor een bakker niet te doen om bij het halve dorp een
bakje koffie te gaan drinken. Maar als je in de financiële dienstverlening actief bent, kun je makkelijk
op werkbezoek bij klanten gaan. Dit is niet alleen een mooie service, het is ook interessant om hun
werkomgeving te leren kennen.

Stel je open voor feedback

Bij veel bedrijven kunnen klanten feedback achterlaten. Het is echter zeer verschillend wat
ondernemers met deze feedback doen. Wil je je klanten goed leren kennen en goodwill bij ze
kweken, dan ben je verplicht om met de (opbouwende) kritiek aan de slag te gaan. Feedback is geen
negatief iets. Het is een manier om verder te komen, zowel voor het bedrijf als voor de klant.
Bovendien ontdek je wat klanten belangrijk vinden.

Organiseer een open dag

Een onderschatte maar effectieve marketingtruc is om een open dag te organiseren. Natuurlijk is het
afhankelijk wat voor soort bedrijf je hebt, maar klanten vinden het over het algemeen erg interessant
om een kijkje in de keuken te nemen. Een open dag is daar ideaal voor. Voor jou is het de kans om
met de klanten in gesprek te gaan en te ontdekken wat ze belangrijk vinden bij jouw product of
dienst. Een win-win situatie, voor beide partijen.

Live chat

Steeds meer bedrijven bieden live chat aan. Het is een zeer effectief middel om snel contact met
klanten te hebben. Als klanten een vraag of probleem hebben, stellen ze de vraag via live chat.
Bedrijven die hier goed mee omgaan, kunnen binnen enkele minuten antwoord geven. Het is een
onmisbare service.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie