Een smartphone als betaalterminal? Dat kan vanaf nu met Worldline Tap on Mobile
Nederlanders betalen steeds meer contactloos. Om die optie voor winkeliers nog toegankelijker te maken, biedt Worldline (Euronext: WLN), een wereldwijde leider in de betaalindustrie, vanaf nu – in samenwerking met Samsung – een eenvoudige oplossing aan: een Tap on Mobile smartphone. Deze smartphone is omgetoverd tot een betaalterminal dankzij de Worldline Tap on Mobile-app, waarmee winkeliers hun klanten met een eenvoudige tik kunnen laten betalen. Een ideale oplossing voor alle ondernemers, starters en zelfstandigen die op zoek zijn naar een eenvoudige, voordelige, snelle en veilige betaalmethode én voor consumenten die zowel met een smartphone als een kaart hun aankoop kunnen doen.
De smartphone als professionele betaalterminal
De Tap on Mobile-app maakt van een Android-smartphone of -tablet een mobiele betaalterminal dankzij de NFC-technologie. Virginie Waroquiers, verantwoordelijke voor Merchant Services bij Worldline Benelux: “Met ons instapmodel, Worldline Tap on Mobile, kunnen we elektronische betaaloplossingen nog toegankelijker maken en alle soorten winkeliers bijstaan in hun digitalisering. Winkeliers zijn op zoek naar eenvoudige plug & play- betaaloplossingen, zodat ze zich kunnen focussen op hun eigen business.”
De Tap on Mobile-oplossing bestond al als afzonderlijke app, gratis te downloaden op Androidtoestellen; maar vanaf nu biedt Worldline ook Samsung smartphones aan waarop de Tap on Mobile-app standaard geïnstalleerd is. “De smartphone wordt thuis of op de zaak geleverd via onze partner Mobco, gespecialiseerd in software-integratie, en de winkeliers kunnen meteen aan de slag”, aldus Virginie Waroquiers.
Op die manier wordt de smartphone een professionele betaalterminal en kunnen klanten overal en altijd snel en makkelijk contactloos betalen. Uiteraard kan de gsm ook gebruikt worden als ‘normale’ smartphone voor privé gebruik.
Een ideaal aanbod voor kleine ondernemers
Bij de opening van een nieuwe winkel, een pop-up store of tijdens liefdadigheidsevenementen bijvoorbeeld, kan het aantal transacties soms (nog) te laag zijn om de kost van een betaalterminal te rechtvaardigen. Een smartphone als mobiele betaalterminal is dan dé oplossing. De TCO (Total Cost of Ownership) is een stuk lager dan die van een klassieke betaalterminal en er is bovendien geen extra materiaal nodig (kassasysteem, kabels, papierrolletjes,…). De smartphone is meteen operationeel, zonder dat er apps geïnstalleerd moeten worden. De betalingen verlopen snel en via een online klantportaal hebben de winkeliers continu toegang tot de transactiehistoriek.
Een eenvoudige oplossing voor consumenten
Met Tap on Mobile kan de klant via een tik met zijn betaalkaart, smartphone of elke andere ‘wearable’ tegen het Android-toestel van de winkelier betalen. Voor kleine bedragen volstaat een tik tegen het scherm, voor grote bedragen moet de klant op het scherm bijkomend een pincode invoeren.
Op die manier kan elke ondernemer, van de kleinste zelfstandige tot een grote winkelier, op een eenvoudige en snelle manier contactloze betalingen aanvaarden.
Martijn van der Linde, eigenaar van fietsenbedrijf Van der Linde: “We zetten een testcase op poten tijdens de Grand Prix ’22 in Zandvoort waar er in het centrum geen verkeer toegelaten was. We hadden een efficiënte en mobiele betaaloplossing nodig om fietsen te verhuren, en dat ging enorm makkelijk met Worldline Tap on Mobile. Onze medewerker toonde waar iedereen een huurfiets kon nemen en rekende de betalingen meteen af op zijn smartphone. Het proefproject is zó goed bevallen dat we momenteel aan het kijken zijn hoe we deze Tap on Mobile-oplossing ook in onze bestaande filialen kunnen implementeren.”
Blijven innoveren
Als pionier in de transformatie van digitale transacties, investeert Worldline jaarlijks ongeveer 250 miljoen euro in innovatie om zijn klanten een breed gamma aan betaaloplossingen aan te bieden die geschikt zijn voor alle handelsvormen.