Settly haalt € 6 miljoen op om de grenzen van werk te verleggen
Settly, HR-platform dat internationale werknemers begeleidt met hun verhuizing, heeft €6 miljoen aan investeringsgeld opgehaald. Zowel Mediahuis Ventures, het investeringsfonds van de uitgever van onder andere NRC en De Telegraaf, als het Franse evergreen impactfonds 2050 zitten achter de ronde. Het is de eerste investering in de Amsterdamse startup, nadat het sinds de oprichting in 2019 eigenhandig is uitgegroeid naar ruim 50 medewerkers in 7 landen in en buiten Europa.
Settly: Compleet ondersteunen van internationale werknemers en werkgevers
Met drie kwart van de bedrijven die moeite hebben om lokaal talent te vinden1, neemt de zoektocht naar werknemers uit het buitenland toe. HR-platform Settly onderscheidt zich door te richten op de complete ondersteuning van werknemers en hun families gedurende en na de verhuizing. De startup biedt een service die zowel internationale werknemers als werkgevers ontzorgt. En met succes, want in een markt waar 40 procent van de internationale verhuizingen niet naar wens verloopt en zelfs leidt tot terugkeer van de medewerkers, is Settly vorig jaar op eigen kracht met 350 procent gegroeid. Om het product en serviceaanbod verder uit te bouwen en internationaal te groeien, heeft het bedrijf twee investeerders voor de lange termijn aangetrokken, samen goed voor € 6 miljoen.
“Naar verwachting zal het aantal mensen dat buiten hun eigen land werkt de komende jaren groeien met 70 miljoen. Het is onze missie om de manier waarop we werken opnieuw te definiëren, waarbij het niet langer meer gaat om waar je vandaan komt, maar waar je je thuis voelt. We bieden niet alleen ondersteuning in immigratie, verhuis- en financiële zaken, we focussen vooral op hoe mensen zich voelen in hun nieuwe thuis door ze actief te verbinden met hun nieuwe omgeving. Dit doen we via een community, evenementen en door het bieden van persoonlijke en relevante informatie op het juiste moment via ons platform," zegt Marieke van Iperen, CEO en medeoprichter van Settly. "We hebben dit tot nu toe bootstrapped gedaan, dus zonder financiële steun. Om de toekomst van werk te transformeren en de internationale groei van Settly voort te zetten, hebben we twee investeerders gevonden die onze missie steunen en compleet aansluiten bij onze kernwaarden."
Hyperpersoonlijke benadering
Settly is actief in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal, Tsjechië en Australië, voor merken zoals Miro, Personio en Bynder. In ieder land heeft Settly lokale expertise die de internationale medewerkers begeleiden, verbinden en wegwijs maken. Het bedrijf combineert hierbij een persoonlijke en multilokale benadering om de ervaring van de medewerker te verbeteren.
"De ervaring van de medewerker staat voor ons ten alle tijden centraal. Diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit zitten in ons DNA. Dat wordt ook weerspiegeld in ons eigen team van 55 medewerkers, waarvan we met trots kunnen zeggen dat het voor meer dan 50 procent uit vrouwen en inmiddels 33 nationaliteiten bestaat, met een sterke vertegenwoordiging van de LGBTQIA+-gemeenschap. Het platform dat we bouwen is niet alleen gericht op het proces en het afvinken van wat er moet gebeuren tijdens een verhuizing, maar ook het faciliteren van HR om overal talent aan te kunnen nemen en de nieuwe werknemer, partner en familie betrokken, verbonden en gelukkig te houden," zegt Marieke.
Settly geeft bedrijven een concurrentievoordeel en helpt ze internationaal talent aan te trekken en te behouden. Het platform stelt HR in staat om een strategie te ontwikkelen voor het migreren van werknemers en nieuwe medewerkers optimaal te ondersteunen bij hun tijdelijke of permanente overgang naar een nieuw land. Naast het stimuleren van de betrokkenheid van werknemers, automatiseert het platform van Settly herhalende administratieve taken zodat HR-teams zich kunnen focussen op het behalen van hun doelstelling.
Beide investeerders helpen bedrijven die op een positieve manier bijdragen aan de maatschappij en de planeet. “Settly heeft een heldere missie en heeft daarmee in korte tijd op eigen kracht een sterke groei gerealiseerd. De drie procent churn rate en een klanttevredenheidscore van 9,2 laat een grote behoefte aan een persoonlijke benadering zien in een markt die alleen al onder grotere multinationals goed is voor $58 miljard. De kernwaarden van Settly sluiten bovendien naadloos aan op ons investeringsbeleid,” zegt Piyush Hemnani, Principal Future of Work van Mediahuis Ventures.