Lotus Eletre – De nieuwe hyper EV SUV

Lotus Eletre – De nieuwe hyper EV SUV

Redactie Baaz

De automarkt is de afgelopen jaren overstroomd met tal van elektrische voertuigen (EV's), variërend van betaalbare stadsauto's tot high-end luxe SUV's. Het Brits-Chinese merk Lotus is niet achtergebleven en heeft de Eletre op de markt gebracht, die het als 'hyper-SUV' betitelt. Met prestaties die zelfs een Lamborghini Urus doen blozen, is dit een auto die op papier alle vakjes aanvinkt. Maar wat krijg je eigenlijk voor een prijskaartje van minder dan €100.000?

Prestaties en Uitrusting

De basis-Eletre mag dan wel geen Lamborghini-tegenhanger zijn, maar voor een instapprijs van €98.690 krijg je toch heel wat. Standaard is de auto uitgerust met een 109 kWh accupakket, een 3-fasenlader voor tot 355 kW snelladen, en de nieuwste 800-volt architectuur. De instapmodel en de S-variant beschikken over een vermogen van 612 pk, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,5 seconden. De ondersteltechnologie blijft consistent tussen deze twee modellen.

Op het gebied van uiterlijk en design blijft de basis-Eletre niet achter. Hoewel het mist in actieve aerodynamica en dakrails, biedt het wel 20-inch wielen, die je eventueel kunt upgraden naar 22-inch voor een meerprijs.

Foto van Lotus.nl

 

Bereik en Efficiëntie

Op het gebied van bereik en efficiëntie schijnt de basis-Eletre boven zijn duurdere broers uit. Afhankelijk van de wielmaat en het aerodynamicapakket, kan de Lotus Eletre tot 600 km op een enkele lading halen volgens de WLTP-cyclus. Een indrukwekkend cijfer voor een SUV van dit formaat.

Interieur en Comfort

Binnenin de Lotus Eletre ontbreekt het niet aan luxe. Standaard features omvatten automatisch inklappende buitenspiegels, led-matrix koplampen, een geavanceerd LiDAR-systeem, elektrisch verstelbare stuurkolom, vier zones klimaatregeling, en een hele reeks aan rijhulpsystemen onder het Lotus Pilot-pakket.

Foto van Lotus.nl

 

Is het de Extra Kosten Waard voor de S en R Modellen?

De duurdere S en R varianten van de Lotus Eletre bieden ongetwijfeld meer op het gebied van uitrusting en performance. De S, bijvoorbeeld, voegt privacyglas, soft-close deuren, een premium 23-speaker hifi-systeem, en diverse andere luxe features toe. De R, daarentegen, legt de nadruk op performance met een krachtiger aandrijflijn en geavanceerdere ondersteltechnologie.

Foto van Lotus.nl

 

Conclusie

Lotus heeft met de Lotus Eletre een indrukwekkende EV op de markt gebracht. Voor minder dan €100.000 krijgt men een auto die zowel qua performance als uitrusting niet onderdoet voor zijn duurdere concurrenten. Hoewel de duurdere S en R modellen meer te bieden hebben, is de basis-Eletre allesbehalve een 'showroomlokkertje'. Het is een complete auto die zijn prijs meer dan waard is.

 

Lees ook

Top 5 Elektrische Auto’s van 2023

Zeekr X: Een nieuwe speler op de Europese EV-markt

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie