4 tips om een veerkrachtige retailer te worden

4 tips om een veerkrachtige retailer te worden

Redactie Baaz

Veel retailers hebben de onzekerheid van de afgelopen jaren omgezet in gedrevenheid. Na enkele jaren van pandemie-gedreven uitdagingen zoals een toename in online retouren en supply chain storingen, zijn retailorganisaties klaar voor actie en dienen processen geoptimaliseerd te worden om efficiënter en flexibeler te worden. Ze willen actief stappen nemen om pijnpunten op te lossen en meer veerkracht te krijgen. Carl Maas, Country Manager Benelux bij Celonis, legt vier stappen uit om dit te realiseren.

1. Betere end-to-end-ervaring 

Het creëren van een nóg betere end-to-end ervaring voor klanten blijft een prioriteit voor retailers. Denk bijvoorbeeld aan digital twins van front- en backoffice processen. Een digital twin is als een simulatiemodel en is in veel gevallen verbonden met zijn echte tegenhanger. De real-time data synchronisatie zorgt ervoor dat het model alle noodzakelijke kenmerken behoudt. De digital twin gebruikt gegevensstromen, vaak gegenereerd door IoT, om up-to-date te blijven. Op basis van deze simulaties kunnen retailers processen daadwerkelijk verbeteren. Zo leiden inzichten uit de backoffice tot proactieve verbeteringen in de frontoffice interacties, zoals het automatisch inzetten van overtollige producten in marketingcampagnes.

2. Retourzendingen terugdringen 

Het naadloos op elkaar afstemmen van frontoffice- en backoffice processen helpt ook bij het terugdringen van retourzendingen. Het hoge aantal retourzendingen en de kosten die daarbij komen kijken, ervaren retailers als een van de grootste pijnpunten. Een retour kost een webshop in Nederland gemiddeld 12,50 euro, liet RTL Nieuws vorig jaar nog weten. Daarom vragen steeds meer retailers retourkosten. Ook Nederlandse webwinkel Wehkamp is om: zij laten klanten sinds begin dit jaar retourkosten betalen. Door retourkosten in te schakelen worden consumenten ook bewust gemaakt van hun eigen gedrag, wat het retour aantallen kan verminderen. 

3. Meer transparantie in de keten 

Een ander speerpunt van retailers is om transparanter en nauwer samen te werken met een select aantal fabrikanten, distributeurs, leveranciers en andere zakelijke partners. Door optimaal inzicht te hebben in wat er gebeurt in alle stappen van de onderlinge processen, kunnen retailers sneller schakelen met partners, bijvoorbeeld bij impactvolle veranderingen (denk aan logistiek, prijswijzigingen, faillissementen in de keten) en veranderende klantwensen. Kortom, een transparante en nauwere samenwerking vergroot de veerkracht. Transparantie kan in de supply chain een bedrijf helpen om onvoorziene economische uitdagingen (prijsstijging van grondstoffen) en wereldwijde onzekerheid (oorlog en inflatie) het hoofd te bieden - en zelfs om te voldoen aan de doelstellingen op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG).

4. Zichtbaarheid creëren door gebruik van technologie

De retailsector bevindt zich momenteel in een overgangsfase. De veranderende verwachtingen van de consument  en de onvoorspelbare supply chain zorgen voor een behoefte aan flexibiliteit. Het gebruik van technologie kan dit proces echter een stuk succesvoller maken. Process mining, kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning zorgen voor zichtbaarheid in de supply chain. Hierdoor is het mogelijk om de supply chain voortdurend te monitoren én te optimaliseren. Het neemt complexiteit weg, waardoor bedrijven efficiënter kunnen opereren in hun vakgebied.

Innovatie is gericht op het sneller creëren van waarde, vandaag en in de toekomst. Retailers moeten daarom continu blijven innoveren om problemen op te lossen, op korte en lange termijn. Zo helpt het oplossen van hoge retourpercentages de huidige cashflow, maar zorgt het ook voor een betere klantervaring die in de toekomst zijn vruchten zal afwerpen. En de gunst van de klant is voor de retailer cruciaal.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie