Greenwheels in zesde versnelling

Greenwheels in zesde versnelling

Redactie Baaz

Het Rotterdamse autodeelbedrijf Greenwheels start het nieuwe jaar op vruchtbare bodem: de jaarcijfers van 2023 tonen op alle vlakken een stevige groei. De vloot is met 250 nieuwe auto’s gestegen van 2.510 naar 2.760 en er zijn 25 nieuwe woonplaatsen aangesloten wat Greenwheels in totaal in 190 plaatsen actief maakt. De meest essentiële groei die het bedrijf doormaakte is die in het aantal gebruikers: het klantenbestand breidde in 2023 uit met maar liefst 54%.

In 190 Nederlandse woonplaatsen actief

enwheels-deelauto’s worden met name ingezet voor langere ritten: het gemiddeld aantal kilometers per rit bleef in 2023 schommelen rond de 65. Het totaal aantal kilometers groeit daarentegen met 21% ten opzichte van 2022. Dat heeft alles te maken met een groei van maar liefst 54% in het aantal gebruikers. De vloot is gegroeid van 2.510 auto’s in 2022 naar 2.760 auto’s in 2023 – de grootste uitbreidingen waren in Rotterdam (+47 auto’s) en Utrecht (+32 auto’s). Het deelautobedrijf heeft in 2023 in 25 nieuwe woonplaatsen deelauto’s geplaatst wat het totaal aantal steden en dorpen met Greenwheels-auto’s op 190 zet.

Nieuwe CEO: “Het station-based model sluit aan op vraag”

De meest gereden auto’s van het afgelopen jaar? Dat zijn de Volkswagen Up! bij het NS-station Europapark in Groningen en de Volkswagen e-Up! aan de Schepenlaan in Amsterdam. Deze Greenwheels exemplaren zijn bijna 70% van de tijd in gebruik. Ter vergelijking: een privéauto is zo’n 5% van de tijd in gebruik. Een Greenwheels-deelauto wordt gemiddeld ruim 5 uur per 24 uur gereserveerd. Michiel Cuppen verving in november Andrew Berkhout als CEO van het autodeelbedrijf. “Deelvervoer wint aan populariteit. De Greenwheels-rijder kiest bewust voor het gemak en de zekerheid van een auto én een eigen parkeerplek. Ons ‘station-based’ model, waarbij de deelauto een vaste locatie heeft, sluit naadloos bij die wens aan,” aldus Cuppen.

Bewuste bestuurders

Zaterdag was in 2023 (net als in 2022 en 2021) de populairste dag voor een rit in de deelauto. Wat blijkt nog meer? Greenwheels-rijders zitten minder vaak dan privéautogebruikers alleen in de auto (in meer dan 50% van de ritten zijn er meerdere passagiers) en rijden bewuster. Zo rijdt 86 procent van de Greenwheels-rijders minder dan 5.000 kilometer per jaar, terwijl een gemiddelde autobezitter 10.000 kilometer per jaar in de auto zit. Of het ook keurige verkeersdeelnemers zijn? Met gemiddeld een halve boete per jaar zitten Greenwheels-rijders in ieder geval ver onder het Nederlands gemiddelde van 1,4 boetes per jaar. 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie