Vijf tips om je klanten te leren kennen

Vijf tips om je klanten te leren kennen

Redactie Baaz

Een van de grootste uitdagingen voor ondernemers is om je klanten goed te (leren) kennen. Dat klinkt eenvoudig, maar is het allerminst. Zo is het te weinig om alleen je vaste klanten aandacht te geven. Om te groeien, zul je nieuwe klanten moeten vinden. Alleen wie zijn die mensen, hoe bereik je ze en hoe houd je ze vast? Dit artikel gaat je helpen bij je zoektocht naar je klant.

 

Segmentatie met klantdata

De eerste tip is segmentatie met klantdata. Dit is de basis voor beslissingen op basis van data. Je creëert hiermee een betrouwbaar, compleet en actueel beeld van zowel de klant als de markt. Dit zorgt ervoor dat je allerlei strategieën kunt uitrollen. Zo kun je voor verschillende klantsegmenten relevante voorstellen ontwikkelen. Ook kun je de klantpotentie voorspellen en nieuwe klanten online kwalificeren.

Hulp van een marketingbureau

Marketing is geen taak die je er eventjes bij doet, maar een vak. Het is dan ook helemaal niet gek om een gespecialiseerd bureau in te schakelen om je klanten te vinden. Een marketingbureau komt, als het goed is, met een uitgekiende strategie. Samen gaan jullie om de tafel zitten om de klant samen te stellen. Aan de hand van dit profiel gaat het marketingbureau aan de slag.

Open je deuren (letterlijk)

Dat klanten je moeten kunnen vinden, kun je ook letterlijk nemen. Een open dag is een prima manier om je klanten te leren kennen en nieuwe klanten te bereiken. Op koffie en gebak na zijn er geen kosten aan verbonden. En vergeet niet dat klanten het hartstikke leuk vinden om een kijkje te nemen bij jouw bedrijf. Zorg voor een goede promotie van je open dag en je gaat zeker weten meer klanten krijgen.

Durf out of the box te denken

Een van de lastigste onderdelen van ondernemen, is out of the box denken. Dat zit zo. Als ondernemer werk je vanuit een visie waarvan jij denkt dat die het beste is. Voor je vaste klanten is dat waarschijnlijk prima, maar de moeilijk te vinden klant vergt meer inspanning. Weet je wat een goede tip is? Om je oudste en jongste medewerker samen met jou over de marketing na te laten denken. Dit zijn medewerkers met een heel verschillende vrienden- en kennissenkring. Dit zorgt bij jou ongetwijfeld voor nieuwe inzichten.

Doe het ouderwets

Nieuwe klanten trek je aan door iets opvallends te doen. In een tijd waarin iedereen digitaal actief is, kan het bijvoorbeeld best werken om terug in de tijd te gaan. Maak een folder en ga die persoonlijk bij potentiële klanten bezorgen. Veel geld kost het niet, alleen wat tijd. Maar de kans is groot dat klanten deze ouderwetse aanpak en het persoonlijke contact weten te waarderen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie