Join the cold: Nederlandse scale-up Icetubs start crowdfunding en opent winkel in LA

Join the cold: Nederlandse scale-up Icetubs start crowdfunding en opent winkel in LA

Redactie Baaz

De Icetub: een stukje Noordelijke IJszee voor thuis, bedacht en ontwikkeld door Nederlandse ondernemer Chiel Kraai. Na een vliegende start in Europa, zijn de Verenigde Staten en Singapore aan de beurt. Samen met kickbokskampioen en aandeelhouder Rico Verhoeven zet Chiel Kraai de stap naar Los Angeles, waar deze maand de eerste in Icetubs-vestiging wordt geopend. In een jaar tijd werden - in Europa - honderden van deze tot 3°C gekoelde baden verkocht. Als oprichter van wellnessmerk Welvaere, had Chiel al ruime ervaring met het bouwen en verkopen van hottubs. Nu is hij klaar om de snel groeiende markt van ijsbaden te veroveren. Na LA is Singapore aan de beurt. Om de scale-up naar LA en Singapore mogelijk te maken, start Icetubs een sharefunding voor €1 miljoen.

Hoe het begon

Iceman Wim Hof stapte twee jaar geleden de showroom van Welvaere binnen voor een hottub zonder verwarming. Hof ging het water tot 3°C koelen, met ijsblokjes. Interessant, dacht ondernemer Chiel Kraai en nam nog dezelfde dag zijn eerste ijsbad met behulp van ijsklontjes en de zwarte kliko in zijn tuin. Hij was meteen verkocht – en geïnspireerd. Kraai zag een grote zakelijke kans: baden die met een koelsysteem op temperatuur blijven, zonder gedoe met zakken ijs. Niet veel later was de eerste Icetubs barrel een feit. Icetubs worden gemaakt van roestvrijstaal of glasvezel en afgewerkt met thermisch hout, een combinatie die ze praktisch onverwoestbaar maakt. De zuinige, krachtige en onderhoudsvrije motor kan koelen én verwarmen. Er zijn vier varianten: de tonvormige Icetubs Barrel en Icetubs Barrel XL en de ligbaden Icebath en Icebath XL. 

Crowdfunding kapitaal

Icetubs groeit snel en verwacht voor dit jaar al een omzet van boven de €8 miljoen. Dankzij de crowdfundingsronde, die vandaag van start gaat, kan iedereen nu instappen als aandeelhouder. Het bedrijf mikt op een totale opbrengst van €1 miljoen, wat staat voor iets meer dan 6% van de aandelen. Icetubs wil internationaal marktleider in ijsbaden worden en om dat doel te bereiken is kapitaal nodig. Het geld wordt onder andere gebruikt om de voorraad aan te vullen in distributiecentra wereldwijd en de groei in LA en Azië verder te stimuleren. Kickbokskampioen Rico Verhoeven gelooft als Cold Exposure-fanaat in Icetubs en heeft zich eind vorig jaar als aandeelhouder aan het bedrijf verbonden. Zijn netwerk in en rond Los Angeles komt goed van pas bij de expansie aldaar.  

Net als in de ring

Chiel Kraai, oprichter en eigenaar van Icetubs, over zijn onderneming: “Het was mijn ambitie om het beste ijsbad ter wereld te maken en alles wijst erop dat dat is gelukt. Maar we zijn er nog niet. Ik wil Icetubs toegankelijk maken voor iedereen, waar ook ter wereld. Ik geloof in grenzen verleggen, in het onmogelijke mogelijk maken. En ik geloof in Icetubs, zeker gezien de ervaring die ik met Welvaere heb opgedaan met het bouwen van een kwalitatief topproduct, aan het einde van dit jaar zijn we marktleider!” Aandeelhouder Rico Verhoeven, vult aan: “Cold Exposure is voor mij onmisbaar om topprestaties te kunnen leveren en om optimaal te kunnen herstellen. Icetubs is perfect, altijd op de juiste temperatuur en altijd klaar voor gebruik. Ik heb me aan het bedrijf verbonden, omdat ik een mooie toekomst zie. Samen met Chiel en de rest van het team gaan we de wereld veroveren, daar heb ik alle vertrouwen in. Je moet zorgen dat je kwalitatief de beste bent, net als in de ring.”

Chiel Kraai begon al op zijn 6de met ondernemen

Hij deed zijn eerste KvK-inschrijving op zijn vijftiende, maar Chiel Kraai was al veel eerder actief als ondernemer. Zo verkocht hij op zijn zesde vuurwerk aan klasgenootjes, wat de school hem begrijpelijkerwijs al snel verbood. Toen richtte hij zich op het fokken van konijnen, behoorde naast gezinnen en dierenwinkels, ook de Intratuin tot zijn clientèle. Een aantal jaar later zette hij de eerste stappen richting wat later Welvaere zou worden. Via Markplaats kocht hij defecte opblaasbare bubbelbaden, die hij opknapte en verkocht. Een lucratieve en succesvolle business, totdat de Warenautoriteit kwam met het verbod op de verkoop van opblaasbare bubbelbaden. Het einde van het bedrijf? Niet voor Chiel – een ondernemer ziet tenslotte overal kansen. Binnen zes maanden had hij met zijn team de oplossing: ze gingen hottubs, en later ook barrelsauna’s, produceren.  

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie