Zalando breidt assortiment uit en voegt meer B2B-partners toe voor groei en winst in Q1
Zalando realiseerde in het eerste kwartaal van dit jaar groei en verbeterde de winstgevendheid. Dit kwam door de kwaliteit van het assortiment te verbeteren, een sterke groei van het lifestyle-aanbod te realiseren, de klantervaring nog inspirerender te maken en meer logistieke partners toe te voegen. De resultaten zijn een bevestiging van Zalando's vernieuwde strategie, aangekondigd in maart, om het leidende pan-Europese fashion en lifestyle e-commerce ecosysteem op te bouwen rond de twee belangrijkste groeipijlers: Business-to-Consumer (B2C) en Business-to-Business (B2B).
Het bruto goederenvolume (GMV) steeg in het eerste kwartaal met 1,3% tot 3,3 miljard euro vergeleken met een jaar geleden. De omzet bedroeg 2,2 miljard euro, vergeleken met 2,3 miljard euro een jaar eerder. De gecorrigeerde winst vóór rente en belastingen (aangepaste EBIT) steeg in het eerste kwartaal tot 28,3 miljoen euro, in lijn met de marktverwachtingen, en vertegenwoordigt een marge van 1,3%, vergeleken met -0,7 miljoen euro in de periode vorig jaar. De substantiële verbetering van de winstgevendheid was te danken aan lagere fulfilmentkosten en succesvol voorraadbeheer, wat leidde tot een verbeterde brutomarge.
“Terwijl we onze ecosysteemstrategie uitvoeren, zijn we enthousiast over de positieve reacties van klanten en partners in het eerste kwartaal. We keren terug naar groei”, aldus dr. Sandra Dembeck, CFO van Zalando. “B2C-klanten tonen steeds meer interesse in ons kwaliteitsassortiment, digitale tools, proposities en inspirerende content. B2B-klanten melden zich aan voor ons unieke aanbod. Onze beide groeivectoren zijn sterk en dragen bij aan de resultaten, wat de kracht van onze plannen aantoont.”
Binnen de B2C-groeivector is de eerste pijler van Zalando het onderscheiden van zichzelf door middel van kwaliteit om de best mogelijke winkelervaring op het gebied van mode en lifestyle te bieden. In het eerste kwartaal heeft het bedrijf zijn assortiment verder uitgebreid, onder meer door het premium sportmerk 'On' in 22 markten te lanceren. Om de kwaliteit van zijn digitale ervaring verder te verbeteren, heeft Zalando zijn tool voor maatadvies met lichaamsmeting uitgerold naar klanten in Spanje, Frankrijk en Italië, waardoor het totaal op zes markten komt. Zalando breidde ook zijn inclusieve assortiment uit met de lancering van twintig adaptieve kinderschoenen, nadat hij met ouders van gehandicapte kinderen had gesproken om hun behoeften in kaart te brengen.
De tweede groeipijler van Zalando's B2C-strategie – verder uitbreiden als lifestylebestemming door bestaande categorieën naar afzonderlijke proposities te verheffen – liet sterke resultaten zien in het kwartaal. Proposities bieden een boeiende ervaring door een uitgebreider assortiment, adviesfuncties, gepersonaliseerde inspiratie en naadloos gemak te combineren. Als onderdeel van de nieuwe, verbeterde Designer-ervaring op de website en app, die een luxe boetiekachtige ruimte biedt voor designermerken, werkte het bedrijf samen met de Brits-Japanse muzikant en acteur Rina Sawayama als nieuwe ambassadeur voor zijn Designer-aanbod. Zalando lanceerde ook een exclusieve, mede ontworpen capsulecollectie genaamd “Cinema Club” in samenwerking met het Italiaanse designermerk Aspesi. In het kwartaal kende Zalando de sterkste groei van de Beauty-, Sport-, Kids & Family- en 'Lounge by Zalando'-proposities.
Voor de derde B2C-groeipijler – het integreren van content in de commercie en het aanbieden van gepersonaliseerde inspiratie en entertainment – heeft het bedrijf nieuwe functionaliteit toegevoegd aan de Zalando Assistant waarmee klanten vragen kunnen stellen via spraak in plaats van alleen via tekst, waardoor de ervaring nog intuïtiever en natuurlijker wordt. Een nieuwe inspiratiebron, Trend Spotter genaamd, toont klanten opkomende modetrends in zes grote Europese modehoofdsteden. Geheel gebaseerd op de gegevens van Zalando, presenteert het elke week topartikelen die populair zijn bij klanten in Berlijn, Parijs, Milaan, Antwerpen, Stockholm en Kopenhagen.
De GMV bij B2C steeg in het eerste kwartaal met 1,3% naar 3,3 miljard euro, ondersteund door een tijdige start van het lente-/zomerseizoen. De aangepaste EBIT steeg tot 23 miljoen euro, wat een marge van 1,1% vertegenwoordigt in het kwartaal. De verbetering van de winstgevendheid met 1,4 procentpunt vergeleken met hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar was te danken aan een hogere brutomarge en lagere fulfilmentkosten.
In B2B stelt Zalando zijn logistieke infrastructuur, software en servicemogelijkheden open om een belangrijke factor te zijn voor e-commercetransacties van merken en retailers, ongeacht of deze plaatsvinden op of buiten het Zalando-platform. Er kwamen in het eerste kwartaal nog vijf partners aan boord voor de multi-channel fulfilment van ZEOS, wat het totaal op 27 verkopers brengt.
Een voorbeeld van een merk dat zich onlangs heeft aangemeld voor een uitgebreider dienstenpakket is LolaLiza. Het succesvolle Belgische dameskledingmerk, dat sinds 2020 deel uitmaakt van het partnerprogramma, heeft onlangs een nieuwe overeenkomst getekend om ZEOS fulfilment voor landen buiten de thuismarkt op te nemen en zal verhuizen naar Zalando's marktplaatsintegrator Tradebyte.
De omzet van de B2B-groeivector steeg met 13% naar 215 miljoen euro en de gecorrigeerde EBIT steeg van 4 miljoen euro in het kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar 5 miljoen euro. De aangepaste EBIT-marge verbeterde van 2,2% een jaar eerder naar 2,5%.
Vooruitzichten voor het hele jaar bevestigd
Zalando bevestigt zijn verwachtingen voor het hele jaar voor 2024 en verwacht dat zowel de GMV als de omzet dit jaar met 0% tot 5% zullen groeien vergeleken met 2023. Het bedrijf zal zich blijven concentreren op winstgevende groei, met margegroei, en de aangepaste EBIT zal naar verwachting tussen de 380% liggen. miljoen euro en 450 miljoen euro.
Het financiële rapport over het eerste kwartaal van 2024, evenals de winstpresentatie voor analisten en beleggers, is beschikbaar op de Zalando Investor Relations-website . Zalando zal op 6 augustus 2024 de resultaten over het tweede kwartaal van 2024 rapporteren.