iDEAL favoriet als het aankomt op betaalmethodes
Organisaties krijgen, volgens finance professionals, het liefst betaald via iDEAL (33%). Ook bij hun klanten is iDEAL de favoriete betaalmethode (36%). Dat blijkt uit de FinTech Barometer, het jaarlijkse onderzoek van Creditmanagement Software Specialist Onguard, waarvoor 304 CFO’s, financieel managers en financieel medewerkers zijn ondervraagd.
Opvallend is dat de gehele top 3 van betaalmethoden hetzelfde is bij klanten en organisaties. Op de tweede plaats staat namelijk voor zowel een kwart van de klanten (26%) als een kwart van de organisaties (26%) de automatische incasso. De hekkensluiter is het handmatig overmaken van het verschuldigde bedrag. Dat is favoriet bij twintig procent van de klanten en veertien procent van de organisaties.
Nieuw is niet altijd beter
De betaalmarkt ontwikkelt zich constant, waarbij er ook nieuwe betaalmethoden ontstaan. Tikkie en cryptovaluta zijn de laatste die aan het betaalmethoderijtje zijn toegevoegd. Deze twee methoden winnen echter zakelijk nog weinig terrein. Slechts vijf procent van de organisaties merkt Apple Pay of Tikkie aan als favoriete methode om betaald te krijgen. Hetzelfde percentage zegt dit over cryptovaluta. Ook achteraf betalen is nog niet erg populair. Hier geeft slechts zes procent van de organisaties de voorkeur aan.
Cryptohype blijft uit
Dat crypto als betaalmethode (nog) niet is doorgebroken is mogelijk te verklaren door het feit dat er nog veel zorgen over zijn. Zo is de instabiele valutawaarde een grote zorg voor een kwart van de finance professionals (26%). Nog eens een kwart (26%) geeft aan dat er te veel cowboys op de cryptomarkt actief zijn. Voor 21 procent is het feit dat er onvoldoende toezicht is door autoriteiten, zoals de Autoriteit Financiële Markten en de ECB, een heikel punt.
Adriaan Kom, managing director bij Onguard: “Om de zoveel tijd duikt er wel een nieuwe betaalmethode op. Ondanks dat het wenselijk is dat klanten uit verschillende betaalmethoden kunnen kiezen, is het wel belangrijk om te beoordelen of een nieuwe betaalmethode ook echt een verbetering is. Doe bijvoorbeeld een pilot om te zien hoe vaak klanten daadwerkelijk voor die optie kiezen. Het is immers zonde om een nieuwe methode toe te voegen die vervolgens niet door klanten wordt gebruikt. Wees daarin niet alleen kritisch bij nieuwe methoden, maar ook bij methoden waar klanten al gebruik van maken. Ga na of deze nog wel vaak gebruikt worden of dat een bepaalde betaalmethode inmiddels is afgeschreven. Zo zorg je dat je alleen de meest relevante methodes overhoudt. We staan zelf immers ook liever niet meer met een chequeboekje aan de kassa.”