Elektrisch rijden met een dynamisch energiecontract: 90 procent laadt alleen op tijdens goedkope uren
Elektrisch rijden met dynamisch energiecontract: Slim laden tijdens goedkope uren verlaagt kosten en ondersteunt netstabiliteit

Elektrisch rijden met een dynamisch energiecontract: 90 procent laadt alleen op tijdens goedkope uren

Redactie Baaz

Bijna negen op de tien elektrische rijders met een dynamisch energiecontract laden hun elektrische auto vrijwel uitsluitend op tijdens goedkope uren. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan onder 651 EV-rijders met een dynamisch energiecontract. Hierdoor ontlasten zij automatisch het elektriciteitsnet tijdens de avondpiek. Bovendien, zo stelt Zonneplan, is een eigen laadpaal op deze manier in iets meer dan tweeënhalf jaar terug te verdienen.

Zonneplan, dat vandaag haar nieuwe Charge 2-laadpaal presenteert, stelt dat elektrische rijders met een kleine gedragsaanpassing van grote waarde kunnen zijn. “Het elektriciteitsnet dreigt de bottleneck van de energietransitie te worden. We belasten het net te veel op hetzelfde moment, namelijk aan het begin van de avond, als we thuiskomen. Door onze auto’s buiten deze piekmomenten op te laden, hoeft er minder grijze stroom geproduceerd te worden om op die momenten aan de vraag te voldoen. En in de praktijk blijkt dat de prijsprikkel van een dynamisch contract daarbij kan helpen”, aldus woordvoerder Frank Breukelman van Zonneplan.

Liever dynamische prijzen dan eigen zonnestroom

De uurprijzen wegen voor veel elektrische rijders zwaarder dan de opwek van hun zonnepanelen. Zo houden dus bijna negen op de tien EV-rijders met een dynamisch contract bij het opladen vaak of altijd rekening met de uurprijzen. Daarmee laden zij automatisch overwegend duurzaam opgewekte stroom, aangezien veel beschikbare wind- en zonnestroom voor lage prijzen zorgen. Echter, van de ondervraagden met een traditioneel energiecontract en zonnepanelen laadt minder dan de helft bewust op zonnige momenten. Bijna een kwart van hen houdt hier zelfs zelden of nooit rekening mee.

Breukelman: “Dit kan niet losgezien worden van de salderingsregeling, die de prikkel om eigen zonnestroom te gebruiken tenietdoet. Met de komst van terugleverkosten en het mogelijke einde van de salderingsregeling in 2027, verwachten we wel dat meer EV-rijders hier rekening mee houden. Groter nog achten we de kans dat het gros van de elektrische rijders uiteindelijk overstapt naar dynamische prijzen.” Volgens het Nationaal Laadonderzoek 2024 heeft momenteel 23 procent van de ‘thuisladers’ al een dynamisch energiecontract.

Laadpaal binnen drie jaar terugverdiend

EV-rijders met dynamische prijzen hoeven, met de nieuwe Zonneplan Charge 2-laadpaal, overigens niet zelf in de gaten te houden wanneer opladen het goedkoopst is. Dit gaat bij Zonneplan sinds enkele maanden volledig automatisch. Klanten koppelen hun laadkabel standaard bij thuiskomst en vullen de gewenste vertrektijd en te laden kilometers in, waarna het Powerplay-algoritme bepaalt wat de beste laadmomenten zijn.

Powerplay zorgt dat er wordt geladen tijdens de goedkoopste uren en waar mogelijk ontvangt de klant zelfs een vergoeding voor het opladen, omdat er op dat moment juist een overschot aan (veelal wind- of zonne)stroom op het net is. Uitgaande van een jaarkilometrage van 20.000 verwacht Zonneplan dat de nieuwe Charge 2-laadpaal in minder dan drie jaar is terug te verdienen ten opzichte van opladen aan een openbare laadpaal.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie